Besnijdenis

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Oct 15 00:05:46 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Ik stel een ethische vraag of het gewenst is dat de overheid alle
> ingrepen op pasgeborenen gaat verbieden of reguleren.

Ten aanzien van de onderwerpen waar we het hier over hebben
zijn die ingrepen al verboden of gereguleerd. Echter, er
wordt niet opgetreden tegen dit handelen. Kortom: er wordt
gedoogd.

> En of we dat als liberalen moeten willen. Lijkt mij niet.

Het lijkt me een alles behalve een liberaal standpunt
waarbij kinderen tot slachtoffer kunnen worden van - nota
bene - hun eigen ouders.

> Jij vindt van wel? Of vindt jij
> dat jongensbesnijdenis onder de kwalificatie zware mishandeling valt dat
> de overheid hier in moet grijpen om misstanden te voorkomen?

De misstanden vinden al plaats. Voorkomen moet worden dat
bij geldende wetgeving de regels (nog langer) worden overtreden.

> En vallen die flaporen of die andere voorbeelden die ik
> noemden hier ook onder?

Er bestaat op geen enkele manier een relatie tussen de
onderwerpen, behalve het mogelijk eigenmachtig optreden van
ouders.

> Hoever gaat volgens jou de vrijheid en verantwoortwoordelijkheid van
> ouders?

Ouders hebben geen enkele vrijheid ten aanzien van ingrepen
die niet medisch noodzakelijk zijn. En zelfs dan zijn zij
aansprakelijk voor mogelijke schade. Zo ook de
Overheid/Maatschappij.

Henk Elegeert