Besnijdenis

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Thu Oct 14 22:04:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik begrijp niet waarom eerst Ayaan, en nu velen met haar, plotseling doen
alsof besnijdenis van jongens erger is dan van meisjes. Van jongens is
gebruikelijker, bekender. Ik heb nog nooit gehoord dat mannen er zelf
problemen mee hebben als ze besneden zijn, maar dat zegt niet zoveel, want
ik heb het daar niet over met iedere man die ik tegekom.

Maar waarom moet er eigenlijk vergeleken worden? Ik vind het meer een
principe kwestie. Als het niet nodig is, blijft iedereen, iedere rabbijn,
iedere imam, iedere vader en iedere moeder met zijn jatten af van het
lichaam van zijn kind, want dat lichaam is van dat kind. Maar ja, veel
hindoestaanse, mediterrane meisjes hebben gaatjes in hun oren... En wie
gaat zich daar druk over maken?

Wat echter niet uit het oog verloren mag worden, is dat besneden vrouwen
vaak geen enkel plezier meer (kunnen) beleven aan sexueel contact. Dat is
erg, dat is iets dat niemand ontnomen mag worden.