Besnijdenis

Thu Oct 14 22:22:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Mark Giebels <mark at GIEBELS.ORG>:
>Het is voor mij totaal irrelevant of dit gedaan wordt uit om religieuze
>of niet-religieuze redenen. De kern is dat de ouders en niet de overheid
>primair de zeggenschap moeten hebben over dergelijke medische ingrijpen
>bij hun kinderen.

 Ik begrijp de positie-wisseling niet. Het gaat om ouders die onnodige
 rituele verminkingen op hun kinderen uitvoeren versus medisch-noodza-
 kelijke operaties waarbij de ouders in beginsel moeten kunnen beslis-
 sen over hun kinderen. En als ze dan iets doms dreigen te doen, dan
 moet een rechter ze tijdelijk uit de ouderlijke macht kunnen zetten
 zodat een kind een noodzakelijke medische behandeling kan ondergaan.

 Ik begrijp de heisa niet zo. We weten allen toch wel wat noodzakelijk
 is en wat niet ? Godsdienstige rituelen met het lichaam van kinderen
 is niet noodzakelijk. En dus moet het niet kunnen. Maar een behande-
 ling tegen leukemie is daarentegen weer wel noodzakelijk en dat doe
 je dus weer wel. Als ouders daaraan niet willen meewerken, dan dient
 een ander de beslissing voor zo'n kind te nemen... Lijkt me een vrij
 logische zaak.

 Wat let de voorstanders van besnijdenis om dat bij zichzelf te laten
 doen ? Zolang de mogelijkheid daartoe maar blijft bestaan, lijkt mij
 weinig aan de hand.