Creoolse misere gaat voort: Kroonkolonies

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Oct 11 21:43:06 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een gevoelig punt, Antid.

Venezuela bezette al eens Curacao. De Curacaoenaars kijken wel veel
Venezolaanse tv, maar geliefd zijn de nazaten van Bolivar niet. Een
patstelling. Ze willen een liaison met NL vanwege de centen en het
consumptiepatroon van de Nederlandse pensionados op de eilanden. Maar
tegelijk hebben ze weer een hekel aan de Hollanders, de 'makamba'.

Vele jaren maakte Den Haag er een belastingparadijs van tot de Yankees er
zelf teveel eigen vluchtkapitaal heen zagen vertrekken (1986). Nu is het
een juridische save heaven voor holdings uit NL en EU. En een
kroonkolonie-constructie komt wel tegemoet aan lokale politici die een
concurrerende bestuurslaag zien verdwijnen, maar ze verandert niks aan de
eilanden, de corruptie, de armoede en de illegalen. Den Haag wordt alleen
maar directer betrokken bij de ellende zonder een poot aan de grond te krijgen.

Ieder trekke de conclusie.

hv,u
--------