Creoolse misere gaat voort: Kroonkolonies

Glenn Mellonius glenn at MELLONIUS.NL
Mon Oct 11 21:20:42 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At Monday 11-10-2004 00:40, Henk Vreekamp wrote:
>Waarom niet gewoon de Franse
>DOM/TOM-constructie - iedereen gelijk, allemaal rijk?

Ik wist ook niet wat ik hoorde toen het onderzoek van Jessurun bekend werd.
Dat gedoe altijd met "het koninkrijk". Blaas dat toch eens een keer op.
Ófwel je wordt 100% onafhankelijk, ófwel je sluit je aan bij een ander land.
Welke delen apart of gezamenlijk onafhankelijk willen zijn moet de
bevolking daar zelf uitmaken.
Bij welk land elk eiland of de gehele groep zich wil aansluiten moeten ze
ook zelf uitmaken.
Wordt het aansluiting bij Nederland dan lijkt de DOM-constructie inderdaad
het meest voor de hand liggend (alsjeblieft geen TOM-constructie). Ik
bedoel elk eiland wordt een gemeente. Ze zijn te klein om een provincie te
worden denk ik.
Wil St. Maarten zich aansluiten bij Frankrijk, dan hoeven ze alleen dat
grenslijntje dwars over het eiland te wissen en ze horen bij het
département Guadeloupe. Het ligt wel meer voor de hand dat ze voor
onafhankelijkheid kiezen.
"Het koninkrijk" vind ik een wanconstructie.

Glenn Mellonius
Haarlem