Patenten als wapen in handen van gevestigde orde

Fri Oct 8 11:28:34 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het met "jullie" eens dat patenten of octrooien zoals alle exclusieve
privileges kinderen met enorm veel badwater kunnen zijn. Uit de software
branche is nog eens duidelijk geworden dat het ook nogal uitmaakt welke
uitgevonden kinderen gepriviligeerd worden. Voor veel "uitvindigen" en
ontwikkelingen is de tijd rijp en is slechts elke toepassing van inmiddels
algemeen te begrijpen en toe te passen beginselen op zichzelf in meer of
mindere mate uniek. Bovendien is het lastig en dus nogal arbitrair vast te
stellen hoe uniek de waarde van een toepassing in de praktijk is laat staan
vast te stellen in hoeverre een toepassing van op zichzelf bij de stand van
de wetenschap bekende principes zijn tijd vooruit is en hoeveel
ontwikkelinspanning die heeft gekost bovenop de inspanning die iedereen moet
leveren om de stand van de wetenschap en techniek in al zijn complexiteit
goed te bevatten. De verwarde verhalen tegen compressie en codering met en
zonder het octrooi van onze Sloot en summa cum laude Pieper zijn daar maar
een voorbeeld van.

Ik heb de indruk dat de oorspronkelijke bedoeling van octrooien en het
Franse "patent" als privilege op het gebruik van moeizaam ontwikkelde
toepassingen en betaling voor het gebruik door anderen nogal verwaterd zijn,
kennelijk al vanaf de uitvinding van elektriciteit en stoom. De praktijk is
er inderdaad één van eindeloze claims op wat iedereen zou kunnen bedenken
zodra hij of zij wetenschap en techniek wil toepassen. Ook zonder octrooien
hebben degenen die als eerste een techniek toepassen een voorsprong,
misschien moet net als bij software waarin algemene algoritmes worden
toegepast het veel moeilijker worden privileges op het gebruik van
ontwikkelingen te verkrijgen, en zou de bewijslast dat iets uniek en
moeizaam te ontwikkelen is meer bij degenen moeten liggen die een privilege
en betaalrecht willen verkrijgen. Ik heb de indruk dat het nu wel erg
gemakkelijk is zulke privileges te verkrijgen op willekeurige toepassingen
van algemene principes. Bij medicijnen is het evident dat aan eisen van
onderzoek onder grote groepen patienten moet worden voldaan, of het ook zo
moeilijk is om medicijnen samen te stellen weet ik niet, wel dat veel
uitvindingen net als bij algoritmen in software door velen tegelijkertijd
worden gedaan. Misschien is het veelal voldoende dat degenen die als eerste
bepaalde principes toepassen op bepaalde werkwijzen daarmee tijdelijk een
voorsprong hebben en zouden ontwikkelingen beter weer grotendeels
gestimuleerd kunnen blijven door de tijdelijke voorsprong die je neemt.

Fritz