referendum

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Oct 5 23:55:50 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Overigens zullen wij natuurlijk voor verlenging van de tijdelijke
> referendumwet stemmen als dat volgende week aan de orde is, maar er is een
> ruime meerderheid (CDA, VVD, LPF, Christenunie, SGP) die daartegen is.

Daarmee kom je dus terug op een reeds gesloten accoord (maart 2003). D66
is dit kabinet ingestapt met de afspraak dat de tijdelijke consultatieve
referendumwet zal worden afgebouwd. Op zich reeds merkwaardig. Vooral
als je bedenkt dat dit het punt was waarmee D66 na de nacht van Wiegel
weer ging meedoen aan de verlenging van de kabinetsperiode (het lijmpunt
dus, nadat het correctieve referendum was afgeschoten door de Heer W).
Zo'n punt lever je niet eventjes in, lijkt me.
Maar goed, nu wordt dus teruggekomen op die afspraak, en dus zullen CDA
en VVD minder geneigd zijn hún concessies in het accoord te honoreren.
Waardoor de kans vergroot wordt dat CDA en VVD opnieuw iets kunnen gaan
doen tegen de ándere kröhnjuwelen: kiesstelsel en gekozen burgemeester/mp.
Worst case scenario: én geen referendum meer in het land, én geen
vernieuwing van het kiesstelsel, én geen gekozen burgemeester/mp.
Én geen D66 meer....