Vermeend vind dat er hard, meer en vooral langer gewerkt moet wor den

drs. W.E. van de Griendt (Universiteit Twente, faculteit W.E.vandeGriendt at UTWENTE.NL
Wed Oct 6 00:11:31 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vermeend zit op de zelfde lijn als het kabinet, zie het artikel in de
Volkskrant van vandaag.

http://www.volkskrant.nl/economie/1096786954152.html
maandag 4 oktober 2004 uur.
Liever protesteren dan zelf beleggen
Van onze medewerker Hanno Bakkeren

AMSTERDAM - Wie niet naar het Museumplein wilde, kon zich elders in
Amsterdam laten bijpraten over broodnodige eigen pensioenbeleggingen. 'Die
demonstratie is overbodig.'

'Pensioen in 2010: Beleggen een noodzaak?', was in de passagiersterminal aan
het IJ het toepasselijke thema op beleggingsbeurs Fonds 2004. De
afvaardigingen van Fidelity, Morningstar, SNS-Fundcoach, ABN Amro en andere
beleggingsfondsen stonden bij hun kraapjes handenwringend klaar om
verontruste particuliere beleggers op te vangen.
Tevergeefs, zo bleek al snel, want het bleef stil. Kwam het door de
demonstratie? Of had iedereen zich naar de Dwaze Dagen in de Bijenkorf laten
lokken? 'Het is de lokatie', opperde een verveeld kijkende verkoper: 'Te
veel uit de loop en ook nog eens pal naast de omstreden Bank Labouchere.'.

Niet iedereen hield het echter rustig op de beurs. Voor een bijna lege zaal
kwam professor en oud PvdA-minister van Sociale Zaken, Willem Vermeend, na
een razendsnelle analyse van de huidige pensioenproblematiek, tot de
conclusie dat er in Nederland harder, meer en vooral langer gewerkt moet
worden. 'En dat vertelt u nu hier', klonk het geïrriteerd uit het publiek.
'Had u uw oude vrienden De Waal en Bos niet kunnen bellen om te zeggen dat
die demonstratie nergens voor nodig is?'

'Hoho, dit is geen politieke bijeenkomst', riposteerde Vermeend, 'maar we
moeten de feiten wel onder ogen zien'. Als we op de huidige voet doorgaan
zal volgens Vermeend in 2040 de AOW-premiedruk verdubbeld zijn. De premies
voor collectieve pensioenregelingen via werkgevers zullen zelfs
verdrievoudigen.

Er móet dus iets veranderen, vervolgde Vermeend, want anders houdt niemand
op zijn loonstrookje genoeg over om met spaar- en beleggingsproducten het
pensioengat te dichten. En Vermeend had nog een somber stemmend nieuwtje: de
race van Nederland Kennisland om een wereldwijde koppositie, is verloren.
Landen als India en China rennen ons aan alle kanten voorbij.

'Waarom durven ze dit op televisie nou nooit eens eerlijk te vertellen?',
moppert de 72-jarige meneer Lefeber na afloop. 'Het zijn de vuurrode media
die alleen De Waal en consorten aan het woord laten', meent zijn 82-jarige
vriend Biemond. Samen met hun vrouwen zijn de leden van de Oegstgeestse
beleggingsclub op uitnodiging van sponsor Fortis naar Fonds 2004 gekomen.
Gewoon, om even rond te kijken. Want nee, zelf zijn ze veel te oud om zich
nog druk te maken om hun pensioen.

Dat hun kinderen en kleinkinderen het een stuk zwaarder zullen krijgen,
staat voor hen als een paal boven water. 'Mijn schoonzoon is onlangs na 32
jaar trouwe dienst plotseling weggesaneerd', vertelt meneer Biemond.
'Nederland verhardt, meneer'. 'Die kinderen van mij redden zich gelukkig
wel', zegt Mevrouw Lefeber. 'Ze houden er nu al rekening mee dat ze tot hun
zeventigste zullen moeten doorwerken.'