Kerry-Bush debat

Aris B. B.Aris at TWEEDEKAMER.NL
Tue Oct 5 10:29:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark, waarde lijsters,

Ik heb Zelf het debat net gemist (door mijn wekker heen geslapen) maar daarna wel de reacties bij het CNN-panel gezien, en die stemden mij als sympathisant van voorheen Dean en nu Kerry hoopvol. In het weekend erna werd in de coverage door de Nederlandse TV en de BBC (world Service en hun tv-journaals  op BBC 1 en2) het beeld van CNN bevestigd. En de jongste peilingen bij CNN  (gisternacht Bill Schneider) geven het beeld ook weer:
*) Kerry had voltreffer met zijn opmerking dat Irak een bloedlinke "distraction" van de levensnoodzakelijke "War on Terrorism" is.
*) Volgens CNN-USA Today peiling bij Gallup scoort Bush vooral op zijn "krachtige Leiders-persoonlijkheid" en op de War on Terrorism, terwijl Kerry scoort op Irak, de Economie, medicijnen voor ouderen en een reeks andere issues. MET DEZE DEBAT-OPMERKING TROK KERRY DE WAR ON TERRORISM WEG BIJ BUSH DOOR TE ZEGGEN: DANKZIJ BUSH ZIT TERRORISM NU IN IRAK. Je zag dan ook dat Bush's voorsprong op "Wie kan beter voor de Nat. Veiligheid" in één klap slonk van 16 naar 5%.

  Maar:

*) ervaren VS-journalisten waarschuwen dat winst in het ene debat verloren kan gaan in het volgende. In hun eerste debat in 1980 leek Reagan bejaarder en trager dan Carter, maar dit compenseerde hij door het tweede debat te beginnen met de opmerking: "Ik hoop niet dat mijn opponent mijn jeugd tegen  met gaat uitspelen".
*) Zelfs de grote knock-out in het debat tussen vicepresidentskandidaten (1988 Lloyd Bentsen tegen de jonge senator Dan Quayle die beweerde evenveel ervaring te hebben als Kennedy toen hij president werd: "Mr. Quayle, I knew Jack Kennedy and I can tell you from experience: you're no Kennedy!") helpt niet om de positie voor de bijbehorende presidentskandidaat te verstevigen. Dus als Edwards erin slaagt Cheney met WMD en Halliburton helemaal in de hoek te kletsen, dan nog moet Kerry zijn eigen positie in het tweede en derde debat op eigen kracht handhaven.

*) Volgens de BBC en The Economist begint Kerry gevaarlijk veel positie te verliezen in  de 10 "swing states"; nu is zelfs New Jersey, waar Gore nog met dubbele cijfers van Buish won, tot "swing state" geworden.

*) Omdat Nader deze keer erg impopulair is, durven aanhangers niet te zeggen dat ze op hem gaan stemmen (het "sociaal gewenste antwoord"-risico bij enquetes en polls). Maar Nader staat in diverse Swing States op de verkiezingsbiljetten, en kan daar een spoiler voor de Democraten zijn.

*) hebben al die hurricanes geen kiesregisters in Florida weggeblazen? Is er wel overal stroom waar men sinds het fiasco van 2000 op electronisch stemmen is overgeschakeld?

Bernard Aris