Impressie manifestatie op het Museumplein

Sat Oct 2 16:04:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Omdat ik vlak bij het Museumplein woon, ging ik om kwart voor twaalf op
weg naar de manifestatie van de vakbonden tegen het kabinetsbeleid,
zodat ik nog wat tijd zou hebben om een plaatsje te vinden.

Een rare ervaring: onderweg kwamen er duidenden mensen uit hun huis op
weg naar dezelfde manifestatie (ik woon toch niet bepaald in een arbei-
dersbuurt). In paar minuten tijds zwol de stroom aan tot tienduizenden
die onderweg waren - het leek wel een film.

Vond een mooie plek op het dak van Albert Heijn, lekker in het zonne-
tje. Kon pakweg een kwart van het plein overzien. Dat was vol met mensen.
Geen idee waar het podium was. Op een aantal punten stonden grote beeld-
schermen zodat ik toch kon volgen wat er elders gebeurde.

Een kwart miljoen demonstranten aanwezig en er zouden honderdduizend zijn
gestrand tussen het Centraal Station en het Museumplein en in de treinen/
stations naar Amsterdam. Een opkomst die de stoutste dromen van de
vakcentrales en de angstdromen van de coalitie-partijen overtrof.

De sfeer was zeer gemoedelijk. Veel grote rode balonnen van de PvdA, veel
vlaggen van de CNV en de CNV had ook een actiekrant die opvouwbaar was
tot een handig soort klapper/ratel. De SP deelde verschillende folders
uit. Verder geen politieke partijen gezien.

Enfin, lekker lui in het gras op de AH naar de toespraakjes zitten
luisteren (geluid had wel wat beter gekund), kreeg ijsje aangeboden van
mede-demonstrant. Vrijwel geen politie op de been (wel als CNV-demon-
strant, trouwens).

De manifestatie liep een half uur uit. Na de toespraak van Lodewijk de
Waal weer terug naar huis.

Mooie dag, de solidariteit bestaat nog steeds.