Impressie manifestatie op het Museumplein

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Oct 2 16:35:05 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zelf ben ik ook gaan kijken en het was mooi te zien hoeveel mensen op de
been waren. Echter, toen Doekle opriep allemaal de hand ophoog te steken
kreeg ik het een beetje benauwd. Al die mensen met de rechterhand
omhoog....En vervolgens zei de CNV leider: "Wij wíllen geen
zelfredzaamheid in deze samenleving, wij willen alleen solidariteit".
Kijk, toen had ik het wel gezien. Zelfredzaamheid is een groot goed en
kan heel goed werken binnen vormen van soldariteit en sociaal beleid. Ik
was ooit D66-er omdat ik zelfredzaamheid belangrijk vind. Voor jezelf
zorgen, niet gepamperd worden. Totdat je het zelf niet meer red en dan
komt een goed vangnet tevoorschijn, zo zie ik het voor me. Dus een
anti-zelfredzaamheid oproep stuit me tegen de borst.
Niettemin vind ik het fantastisch dat deze regering een klap op haar
arrogante achterste heeft gekregen. Want dat zit me nog het meest dwars:
die minachting voor de demonstranten, voor de mensen die het anders willen.

Illustratie:

[quote nos nieuws] De Geus noemde het protest in Amsterdam "best wel een
grote demonstratie". "Het zegt wel iets over waar mensen bezorgd over zijn."
De minister onthield zich van commentaar op de woorden van Jozias van
Aartsen die op een VVD-bijeenkomst de vakbondsleiders van ophitsing
betichtte.
Volgens Van Aartsen hebben De Waal en Terpstra hun achterban met
"platte, stuitende teksten opgehitst" tot de grote protestactie in
Amsterdam. "Leiderschap is bij deze heren heel ver te zoeken", zei Van
Aartsen.
Hij vroeg zich hardop af of de demonstranten wel goed op de hoogte zijn
van de kabinetsplannen. "Het beeld is dat de onderkant wordt gepakt,
terwijl het kabinet juist een hele hoop heeft gedaan om de
inkomensverdeling een rechtvaardige te laten zijn."
Volgens Van Aartsen is de leiding van de vakbeweging best op de hoogte
van de inzet van het kabinet zorg en sociale zekerheid te hervormen om
toekomstige generaties niet te zwaar te belasten. "Ze weten het donders
goed, maar ze gedragen zich als struisvogels in de polder die met de kop
in het zand kennelijk verder willen." [einde quote, nos nieuws]

Wie heeft eigenlijk het hoofd in het zand?