Verslag D66 congres

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Mon Nov 22 08:50:56 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, 22 Nov 2004 08:11:55 +0100, Tjerk Jouwstra <tjouwstra at WXS.NL>
wrote:

> En dat is dat mensen van D66 bestaan uit mensen als jij en ik (en
>Hein), die graag hun eigen stem willen laten horen.

Dat ben ik helemaal met je eens, Tjerk. Veel D66 'ers, veel mensen, gaan
voor hun eigen stem en laten die horen, zonder goed te luisteren wat een
ander zegt, en zonder te zoeken naar de overeenkomsten met wat anderen
zeggen. Er is dus een hoop zinloze herhaling en daaraan gaat een hoop tijd
en energie verloren, waardoor de aandacht verslapt. En waardoor sommige
bijdragen de aandacht moeten ontberen die ze eigenlijk wel verdienen.

Maar dit alles neemt niet weg dat het congres, cq LB, hier keurig op
antecipeert door alvast te beginnen met moties als driekwart van de leden
nog in de rij staat (hadden ze maar moeten betalen), of in de file (hadden
ze eerder van huis moeten gaan), of te zorgen dat er geen tijd meer voor
is in het programma. Ik bedoel: als het LB cq congres het intern
democratisch procdes echt belangrijk vindt, en moties een belangrijk tool
in dat proces vindt, dan zou zij een andere keuze kunnen maken.
Een 'motiecongres'(eventueel met bijdrage om locatie etc te financieren),
een tweedaags congres, ad hoc stempeilingavonden bij hittegevoelige
onderwerpen.

Voor hittegevoelige onderwerpen (Irak, Waddenzee, varkenspest/landbouw)
hebben avonden plaats gevonden. Begonnen werd met monologen van de
forumleden om hun standpunten neer te zetten, op de agenda beperkt in tijd
maar sprekers kregen alle gelegenheid uit te lopen en dat deden ze dus
ook. Vervolgens ruimte voor debat tussen forumleden, vrij ongeleid en
ongestructureerd, zodat dat ook monologen werden. En toen nog even ruimte
voor de zaal, eventjes maar, want ja, er was geen tijd meer.

Nee, ik kan me niet onttrekken aan de indruk dat het LB niet
geïnteresseerd is in wat leden vinden.