Verslag D66 congres

Sun Nov 21 17:01:25 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb ze niet geteld, Henk,

Maar wel veel indienders en partijmedewerkers bijna huilend bij me gehad. Ik
tel ze nog wel.

Mijn ordevoorstel was conform reglement de meest vergaande motie aan te
houden om dat andere moties 52 51 (ook over kabinetsdeelname en
fractieinhoud) enenzovoort tot 20 niet behandeld zijn en over het beleid van
de fractie en richting het kabinet gaan.
De motie had automatisch aangehouden moeten worden als zo over mijn voorstel
werd gestemd, de voorzitter manipuleerde verder, zette de microfoon uit,
maakte me een paar keer of haarzelf belachelijk, en bracht het niet in
stemming. Mijn inhoudelijke opmerking was: de partij is tot ophet bot
verdeedl, kennelijk tussen een oude partijgeneratie en alle jongere leden
tot en met de JD-ers, wins motie die Bert in zijn teosprak inhoudelijk
omarmde met 202-220 werd afgewezen.

Toen ze doodleuk tijd ging geven aan een presentatie deed ik opnieuw het
voorstel nu de geagendeerde moties om de tijd aangehouden waren dat ook aan
te houden. Machteld Versnel zei dat ik pro forma stemming moest eisen om het
congres bewust te maken hoe ze geschoffeerd worden. En de voorzitter bracht
gedwongen het ordevoorstel in stemming, het werd massaal aangenomen, maar ze
formuleerde het omgekeerde. Ik riep nog door de zaal het voorstel is
aangenomen en ben naar de toespraak van Boris gaan luisteren in de
Rokerszaal. De wilde ideeën mensen deden trouwens net a;s de motie-indieners
hun werk fantastisch, en ook de toespraak van Boris was goed, en de
"midden-inkomens" uit o.a. mijn doorgeschoven motie tot de tweede kamer
besloten heeft, opgenomen in zijn toespraak en het persbericht, zoals ook
Bert gewoon naar mijn motie verwees.

De microfoon dichtdraaien omdat ik een andere motie noem die confomr
reglement eerst behadeneld had moeten worden was overigens ook een
overtreding en schoffering, maar ik bleef wachten tot de micrefoon het weer
deed en maakte mijn ordevoorstel en het waarom daarvan af. Waarom de
besltvoringscommissie bij herheling zijn procedurele en reglementaire werk
niet doet heb ik nog niet bekeken. Ernst Bakker zei in het rookhol om Boris
het journaal te laten halen, en rende toen gauw weg.

Machteld had overigens over Irak gesproken, omdat ik haar zei dat als ze dat
niet deed ik het namens haar ging doen. De Irak-motie werd aangenomen.

Dit is het moment...
om D66 en de democratie in ere te herstellen, de partij en het congres is
van de leden.

PS
Er komt een formele stap om mijn herhaalde ordevoorstel over motie 53
waarover onreglementair niet gestemd is aan te houden en de motie daarmee
aytomatisch als een volgend congres conform besluit. De motie kan en moet
ook opnieuw ingediend worden.