motie Sociaal Akkoord

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Sun Nov 21 16:45:09 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Sun, Nov 21, 2004 at 11:12:11AM +0100, Fritz van Rikxoort wrote:

> Negentig procent toespraken die niets nieuws bevatten, nauwelijks
> gelegenheid voor gewone leden iets te zeggen, als iets niet bevalt gaat de
> microfoon dicht. JD-ers die op één lijn zitten met de kamerfractie worden
> gefrustreerd door hun belangrijkste motie die inhoudelijk en qua strekking
> de steun heeft in de toespraken worden toch afgeraden. En zo nipt
> weggestemd.

Met dat weggestemmen was ik overigens maar wat blij. En met mij de jonge
mensen die naast mij zaten. De JD-motie ontbeerde takt, politiek inzicht,
sociaal benul en democratisch respect voor de SER en de vakbonden. Het dedain
waarmee Paternotte c.s. Doekle Terpstra voor de voeten wierp dat hij alleen
wat oudjes representeerde was stuitend. Hoe je ook over collectieve
regelingen op sociaal-economisch vlak denkt, je kunt niet zomaar 1,6
miljoen mensen die zich (in de vakbonden) georganiseerd hebben,
democratisch irrelevant verklaren. Hoeveel leden heeft de JD?

Ook ik vond de pensioenregelingen e.d. nu niet de eerste kandidaten om
in een sociaal akkoord te verzachten maar zo'n akkoord is in tijden van
sociale onrust een relevante stap om van het belang van loonmatiging nog
maar te zwijgen. Temeer daar Bert Bakker betoogde dat de uitgangspunten van
de hervormingen recht overeind zijn blijven staan. Daarnaast zou verwerpen
van zo'n akkoord op een congres waar grote onvrede over de kabinetsdeelname
gekanaliseerd en besproken zou moeten worden wel een vreemde sprong de
andere kant op zijn, lijkt me.

En wat betreft de behandeling: de JD paste de bekende truk toe snel zo
veel mogelijk insprekers achter de microfoon te hebben. Er stonden
dus direct een batterij voor pleiters achter dat ding en de voorzitster
riep dan ook meteen dat dat genoeg was. Een tegen geluid werd niet
vernomen en ik vermoed dat de uitslag daardoor zo close was.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |