Verslag D66 congres

Sun Nov 21 15:25:38 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ui het HR blijkt duidelijk dat de congresvoorzitter fout op fout stapelde en
regels overtrad bij de willekeurige volgorde waarin APMS's eerder behandeld
werden en andere zonder besluitvorming werden verdaagd.

De dwang over het meest vergaande, de kabinetsdeelname eerder te stemmen, en
ordevoorstellen hierover buiten de orde te plaatsen, de stemming hierover
(meeste stemmen voor) om te draaien, en de indiener te blijven dwingen deze
motie in strijd met het reglement te trekken ipv conform het reglement aan
te houden was niet alleen grof maar ongehoord.

Fritz

Artikel 4.17 De wijze van behandeling
De behandeling van moties en amendementen, geschiedt als volgt:
a) de door de indieners aangewezen woordvoerder geeft desgewenst een
beknopte toelichting;
b) door of namens het landelijk bestuur wordt desgewenst een advies over het
voorstel gedaan;
c) de congresleiding verleent gedurende een door haar te bepalen tijd het
woord aan anderen dan de
indieners of het landelijk bestuur die zich vóór een door haar te bepalen
tijdstip als spreker hebben
aangemeld. De congresleiding kan hiervoor sprekerslijsten hanteren;
d) de congresleiding geeft desgewenst en indien noodzakelijk de woordvoerder
van de indieners de
gelegenheid tot een reactie op hetgeen over het voorstel naar voren is
gebracht; bij ontrading van een
voorstel, amendement of motie door het landelijk bestuur, krijgt de indiener
in ieder geval een "tweede
ronde";
e) indien naar het oordeel van de congresleiding noodzakelijk krijgt ook het
landelijk bestuur de
gelegenheid tot een reactie;
f) de stemcommissie brengt op verzoek van de congresleiding de amendementen
in stemming in volgorde
van hun ingrijpendheid zoals door de besluitvormingscommissie in het
congresboek aangegeven, en
daarna het al dan niet geamendeerde voorstel; indien het voorstel bestaat
uit beslispunten, al dan niet
opgedeeld in sub-beslispunten, dan worden deze beslispunten, én de eventuele
sub-beslispunten, ieder
afzonderlijk in stemming gebracht.
g) de stemcommissie brengt op verzoek van de congresleiding de moties en/of
resoluties met betrekking
tot een bepaald agendapunt in de door de besluitvormingscommissie in het
congresboek vermelde
volgorde in stemming, echter niet dan nadat alle moties en/of resoluties bij
het betreffende agendapunt
zijn toegelicht op de wijze onder sub a tot en met sub d, geregeld; bij
actuele politieke moties dient de
vergadering afzonderlijk en zonder toelichting of debat te beslissen of die
motie in behandeling wordt
genomen;
h) over het in behandeling nemen van de actuele politieke moties beslist het
congres aan het begin van het
agendapunt op voorstel van de besluitvormingscommissie zonder toelichting of
discussie;
i) het landelijk bestuur kan aan maximaal twee actuele politieke moties een
hogere prioriteit toekennen
dan aan de overige actuele politieke moties. Deze worden behandeld voor de
overige actuele politieke
moties;
j) actuele politieke moties worden voor het overige behandeld in de door de
besluitvormingscommissie
vastgestelde volgorde. De congresleiding bepaalt de spreektijd per actuele
politieke motie, zodanig dat
binnen de geagendeerde tijd voor het agendapunt alle actuele politieke
moties aan de orde kunnen
komen.

Artikel 4.18 Voorstellen van orde
1. Voorstellen van orde kunnen tijdens het congres uitsluitend worden
ingediend omtrent:
a) verdeling spreektijd;
b) de wijze van behandeling van en besluitvorming over agendapunten, en
daarbinnen de
subagendapunten, alsmede over beslispunten, en daarbinnen de
sub-beslispunten;
c) vaststelling of een agendapunt, dan wel een subagendapunt, een beslispunt
dan wel een subbeslispunt,
voldoende is behandeld en rijp voor besluitvorming is.
2. Ieder lid kan voorts op de volgende gronden een ordevoorstel indienen om
een actuele politieke motie niet in
behandeling te nemen:
a) naar de mening van het lid betreft de actuele politieke motie geen
actuele zaak, dat wil zeggen het betreft
geen zaak die op het volgende congres naar verwachting achterhaald zou zijn;
b) naar de mening van het lid betreft de actuele politieke motie een zaak
waarover voorstudie gewenst is,
alvorens tot besluitvorming in een congres te komen.
Het congres beslist zonder voorafgaande discussie.
3. Indien het congres de behandeling van enig deel van een agendapunt naar
een later tijdstip binnen het aan
de orde zijnde agendapunt verschuift, worden de hierop betrekking hebbende
moties en/of amendementen
automatisch aangehouden tot de feitelijke behandeling.
4. Indien het onderhavige agendapunt inmiddels gewijzigd wordt, bepaalt de
indiener/ster van de motie of het
amendement bij de behandeling ervan of deze/dit nog onderwerp van de
beraadslaging dient uit te maken.
5. In alle gevallen betreffende de gang van zaken tijdens het congres,
waarin de statuten en het huishoudelijk
reglement niet voorzien, beslist de congresleiding.