Triest...

Sun Nov 21 11:12:11 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger,

Er kon niet over gestemd worden omdat zo'n twintig moties (heb ze niet
precies geteld, een schatting) met politieke vragen en stellingnamen van
groot belang niet behandeld waren.
Als je officieel niet weet wat het congres en de fractie in de kamer en het
kabinet concreet doet op deze punten die leven onder leden, hoe moeten ze
dan bepalen of we uitstekend door kunnen gaan of beter kunnen stoppen.
Welke moties welen niet behandeld worden is volstrekt willekeurig gerelegd
door een of ander politbureautje, zonder overleg met het congres.

De uitgebreide politieke en tactische teksten vanuit het organisatorische
"bestuur" heb ik kort ingezien, dat mag van hen eigenlijk niet, geen
openheid, er is dus ook geen gelijk gevecht.
Een oud kamerlid die namens de partijorganisatie vertelt wat het congres wel
en niet zou moeten doen met in houdelijke moties verrast zo indieners en
leden waar de machthebbers zelf over alle informatie van de leden en hun
argumenten beschikken.
Zelfs als ze slechts een probleem hebben met een punt en komma, maar de
kamerfractie en leden het eens zijn over inhoud en strelling, houden ze dat
verbogen, ipv contact op te nemen met de indieners.

Deze Jan Hoekema bulderdeeerderzijn persoonlijke woede, dat de vrouw met wie
hij het doet, de lijsttrekker van de PvdA in N-H, niet in het bestuur van de
provincie mocht plaats nemen.
En bezet dan weer posities in commissietjes die bepalen welke partijleden
wel en niet departij zouden mogen vertegenwoordigen, desnoods tegen
partijregels in worden procedures gemanipuleerd, al grijpt een
geschillencommissie in en berispt deze mensen, dat wordt uiteraard weer niet
gepubliceerd.

D66 is tot op het bot verdeeld, zoals andere partijen, tussen Dinosauriërs
die over hun graf regeren en alle manipulatie-touwtjes nog steeds strak in
handen hebben, en zo van een congres een oostblok-applaus-machine maken, en
jongere leden die inhoudelijk politiek willen bedrijeven en deze inhoud
willen profileren. Plus een ordinair financieel generatieconfilt, wie gaat
de maatschappelijke rekeningen betalen. de babyboomers tegen de rest. Kijk
je rond op het congres dan lijkt het wel een bejaardentehuis, met
oudgedienden die je al 40 jaar ziet, tegen de jongere rest met de JD.

Negentig procent toespraken die niets nieuws bevatten, nauwelijks
gelegenheid voor gewone leden iets te zeggen, als iets niet bevalt gaat de
microfoon dicht. JD-ers die op één lijn zitten met de kamerfractie worden
gefrustreerd door hun belangrijkste motie die inhoudelijk en qua strekking
de steun heeft in de toespraken worden toch afgeraden. En zo nipt
weggestemd.
Zelfs een motie voor openheid over veranderingen van het kiesstelsel (de VVD
stelt het eenvoudige D66-systeem zonder kiesdrempel per lijstkandidaat voor)
wordt afgeraden om Thom niet voor de voeten te lopne, maar zonder enig in
houdelijk argument.

Fritz