Bad faith? (was: Buttiglione in Netwerk N1)

Ellen Vunderink evu at PLANET.NL
Fri Nov 12 11:26:02 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoeveel spelletjes er worden gespeeld, blijft voor mij een vraag. Ik heb veel vertrouwen in jou, en ook in je antwoord, maar toch blijft het knagen. Afgaand op informatie via de media, waarvan ik mij realiseer dat die laat zien wat de maker wil laten zien, heb ik toch de indruk dat er meer spelletjes worden gespeeld dan goed is. Bijvoorbeeld Thoms opmerking tegen Verhagen (?) op de Antillen dat D66 bereid was tot een kabinet met het CDA, heeft de maandenlange (in)formatiepogingen van JPB en Bos tot een farce gemaakt. JPB heeft volgens mij dankzij die opmerking nooit serieus gewerkt aan een CDA-PvdA kabinet. Hij heeft alleen een paar kostbare maanden gedaan alsof. Dat soort spelletjes bedoel ik. Legio tv-documentaires, hoezeer daar soms ook aan te zien is dat de maker niet bijdragen wil aan de beeldvorming van de kijker, maar dat beeld naar zijn visie wil vormen, laten zien dat in de interne partijpolitiek ook veel spelletjes worden gespeeld.

Wat volgens mij ook met spelletjes spelen te maken heeft, is dat er zo verdraaid weinig nieuwe mensen bijkomen. Ik heb in de afgelopen jaren, in D66 en de JD, behoorlijk wat mensen met kwaliteiten en ambitie gezien, die niet boven zijn komen drijven in Den Haag. Commissietje hier, commissietje daar, maar onzichtbaar. Eigenlijk is Hein één van de weinigen die wel boven heeft gedreven. Ik ken meer mensen die gedesillusioneerd zijn. 'Den Haag' maakt een vrij gesloten indruk op mij, en dat vind ik jammer.

Ellen