Buttiglione in Netwerk N1

Hein WvM heinwvm at CHELLO.NL
Wed Nov 10 19:47:39 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ellen Vunderink wrote:

> Mijn weerzin tegen je vergelijking van Van der Laan en In 't Veld met
> Muhammed B. komt voort uit mijn gevoel dat dit soort grove
> vergelijkingen ons slechts verder af brengen van respect voor anderen
> en tolerantie.

Ik schreef dat in POLITIEKE zin een vergelijking valt te maken: het
fysiek óf politiek monddood maken van je tegenstander. Het effect is
gelijk: je bent van een lastpost af. En dat is fout, goed fout.  Juist
nu moet elke "tegenstander" aangehoord worden, een kans krijgen,
erkenning krijgen. Bij Buttiglione: laten zien dat hij wèl scheiding kan
maken tussen standpunt en functie, opinie en dienen van de wet. Die kans
kreeg Buttiglione niet. Het EP heeft gefaald: je stuurt niet iemand weg
puur om zijn in jouw ogen abjecte overtuiging. Dat is politieke moord.
Natuurlijk is de vergelijking met Mohammed B. grof. Maar niet onzinnig.
In feite is het ingehouden woede over het uitschakelen van opponenten
met middelen die niet deugen. Dat zalvende toontje van de "democraten",
terwijl jaren en jaren gewerkt is aan eigen bestuurscarrieres en het
monddood maken van interne oppositie. Sinds vorige week is die woede
gestegen, maar ik besef me ook dat woede geen goede drijfveer is.
Ik heb de afgelopen weken veel onzin horen uitbraken door degenen die
over ons zijn gesteld, zoveel, dat ik het laatste restje vertrouwen in
onze "elites" volledig heb verloren. Een van de weinigen die ik koosjer
vond was, wie had dat ooit gedacht...van Agt.

Onze politici hebben collectief gefaald, onze journalistiek heeft
collectief gefaald. We zitten namelijk tot onze oren in een criminele
oorlog in Irak, hebben twee politieke moorden in twee jaar tijds en zijn
verder dan ooit  verwijderd van een tolerante, open, democratische ,
prettige samenleving. Nederland is een puinhoop geworden, en wie draagt
daarvoor de verantwoordelijkheid? Waarom is Nederland de risée geworden
van Europa?

Mijn gevoel van machteloosheid is groot, en dat ventileer ik. Want we
hebben gelukkig nog uitingsvrijheid.