Vrijheid van meningsuiting of beledigen.

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Nov 8 16:26:08 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ger wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Flauw Henk,

Een beetje mischien. ;)

> je zal eerst toch moeten denken alvorens je jer gedachten
> gaat uiten toch?

Nou nee, wat mij betreft. Ik wil ook de vrijheid wel hebben
al bainstormend iets te bereiken. Bovendien zeg ik ook niet
alles wat ik denk. Of is dat maar een gedachte? ;)

> Tenminste, dat geldt voor de meesten onder ons, sommige
> politici daargelaten (ASO).

Die kunnen helemaal niets, Ger. Het verwonderd mij dat het
niet naar huis wordt gestuurd.

> Vooral de manier waarop toch?

Nee, uberhaupt. De 'manier waarop' zegt iets over de
verzender, maar evenveel (zo niet meer) over de ontvanger.
Altijd !!

> Nee hoor, verkeerde smaakpupillen gebruikt Henk. Ik zou
> die ruimte voor mezelf ook beperken of doe dat al.

Tuurlijk, Ger. Omdat ook jij inschat wat je voor jouw gevoel
wel en niet kunt maken. Maar wel: jouw gevoel, Ger. Het zegt
niets over de ontvangends kant. Zo zit dat naar mijn smaak.

> Ik heb niet de intensie mensen te beledigen.Je zal mij
> moslims geen geitenneukers horen noemen.

Nee, precies. Maar ook je conclusie als zouden zij beledigd
zijn deel ik niet. Die zullen er zijn. En mogelijk probeerde
Theo juist hen te bereiken. In dialoog natuurlijk.

> dat vroeg ik ook niet aan je maar ik weet zeker dat jij
> talloze manieren kent van het beledigen van mensen.

Nee, die ken ik niet. Wel dat mensen zich beledigd 'voelen',
maar altijd blijkt dat een individuele ervaring te zijn.

Vandaar ook mijn vraag eerder, hoe ziet zo'n bedediging er
dan uit? Waaruit bestaat die?

> Jazeker, daar ging mijn vraag over, wanneer wordt het
> beledigen?

Maar je komt ook (voor mijn gevoel) niet met een antwoord,
maar met voorbeelden. Maar daar van zeg ik, maar dat zijn
jouw voorbeelden, Ger. Met alle respect, niet die mijne.

Nu kan het zijn dat jij je beledigd voelt door een
uitlating, maar dan moet je ook bij die persoon zijn. Niet
bij zijn/haar vertegenwoordigers.

Immers een individuele ervaring.

Neem de term 'geitenneukers', Ger. Het is een term die enkel
van toepassing is op iemand die het ook werkelijk met geiten
doet. Verder echt op niemand. En in een enkel indidueel
geval zal die terecht worden gebruikt.

> DE rechter roepen velen, maar helaas niet voor iedereen.

Dat is lijkt me niet de enige die hierin in betrokken is of
zal zijn.

> Daarmee is het niet onterecht toch, omdat zij dat vinden?

Zullen we het de betreffende priesters of de pope eens vragen?

> Moet ik dat bedenken? Daar hebben we, als het goed zou
> zijn, een overheid voor, en ook nog goed betaald.

Dat is ook een opvatting. In een democratie denkt iedereen
mee, Ger. Want doet ook iedereen mee. Gewild of ongewild
maak je er eeel van uit. De overheid draagt slechts zorg
over de taken die vandaaruit aan haaar zijn opgedragen.

> Helaas doen ze het tegenovergestelde en moeten ze zo snel
> mogelijk naar huisgeschopt worden.

Mee eens.
Maar je analyse deel ik niet. De staat, de overheid whatever
de term hier hebben om politieke redenen het heft in handen.
Niet asl wakers over, maar als instrument in eigen dienst.

Daarom ging het ook mis. Die 300.000 hebben de 'staatsgreep'
voorkomen.

> Of die aandacht krijgen toch?

Hoe dan, Ger? Mijn gemeente heeft (zat erbij toen de
commissie daar op bezoek ging en acte de presense gaf niets
te weten) de subsidies voor hun onderkomen ingetrokken.
Vindt je dat geen onderdeel uitmaken van de schakels in het
maatschappelijke debat?

Enkele mensen (Marrokkaanse bestuurders) hadden kritiek
geuit, Ger. Daar moet de gemeente niets van hebben.
Zouden ze beledigd zijn, Ger? Gevolg is, dat ze daar niet
meer in het bestuur zitten Ger, en dat terwijl ze heel goed
bezig waren. Enkele mensen wisten al te voorspellen wat er
ging gebeuren, Ger, na die vermeende belediging. Dat is ook
uitgekomen. Men (gemeente) zocht nieuwe bestuurders, Ger.
Bestuurders die het spelletje mee willen spelen. Vazallen dus.

Jij maakt ze mee op het gebied van de vakbonden, ik op
andere terreinen. Maar dat is wel wat er aan de hand is, Ger.
(Niets persoonlijk bedoeld, begrijp me goed)

> Blijkbaar niet dus, en de commercie bevordert dat
> funkioneren niet.

Dat ben ik met je eens. Instrument in dienst en handen van
poltitiek. Daar gaan we het niet mee redden. Er moet wel een
goed antwoord op komen, anders blijven het elders zoeken dan
waar het zit.

> Hehe, gelukkig :)))

Ik ben blij voor je, Ger. :)

> Kunnen wij dat dan?

Zolang we kunnen denken, kunnen het ook oplossingen zijn.
toch? Als we maar alles kunne en mogen zeggen, want anders
houdt het snel op.

> Goeie vraag!!!!

Zie je, je bent aan het goede adres. :)

> Maar die beteknis kan het wel krijgen als we maar raak
> kunnen gaan roepen onder mom van die vrijheid. Misbruik
> ervan dus.

Nee, je probeert het opnieuw, Ger. Doorgeredeneerd kun je
straks niets meer en nergens meer iets tegen in brengen. Je
moet je niet blijven richten op het gescheld maar op de
onderliggend boodschap. Die is er, nagenoeg altijd.

> Klopt Henk, maar wel onder bepaalde voorwaarden, niet
> beledigen en voor iedereen dezelfde mogelijkheden.

De mogelijheden tot laten zich niet meten tot een mogelijke
andere onbedoelde afwikkeling. In het voorbeeld hierboven
staat voor mij vast wie hier werkelijk beledigd zijn.

> En wat gaan we er tegen doen dat niet alleen de staat of
> de politiek die bescherming geniet?

In onderlinge individueele gevallen Ger is dat (wettelijk)
geregeld. Al lang bij mijn weten.

> Als het terecht was, zoals je zegt, kan het toch niet
> beledigend zijn?

Hangt er maar vanaf wie het beoordeeld of wat beoordeeld
wordt, Ger. In dit geval zijn wij het kennelijk eens. Maar
'terecht' kon weleens individueel gekleurd zijn, toch?

Henk Elegeert