Rellen - regeringsbeleid - frustraties Mohammed

Sun Nov 7 20:29:44 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zoals ik structureel zie legt het Parool een direct verband tussen frustraties van jongeren in getto's en een voedingsbodem voor fundamentalisme.

Na de rellen in 1998 in ons getto, diende Mohammed met hulp van anderen een educatieplan in, een centrum voor huiswerkbegeleiding en zelfs dansavonden in een bestaande school in de buurt. Een prachtig plan volgens betrokkenen. Een ministerie weigerde de benodigde en gevraagde subsidie voor het educatiecentrum in de buurt die grootschalige sloop-nieuwbouw te wachten stond, omdat het ministerie niet geloofde dat de jongeren zelf erbij betrokken zouden blijven. Het wijkopbouworgaan hield nog vol met hethelpen van de jongeren met het bezwaarschrift. "Het was voor hem heel zuur. Hij voelde zich miskend." Niet lang daarna radicaliseerde de jongen en trok hij zich terug.

Ik weet natuurlijk niet of het dagenlange crisisberaad hiermee e.a. bekend was, voor het doorslaan van de regering en (voormalige) regeringsfracties met ongebruikelijke briefpublicatie buiten het strafproces om, naar nieuw buitenlands veiligheidsbeleid, en expliciete uitsluiting van alle verbanden met lokale oorzaken van de "worteling" (hun woorden) van extremisme. Speculeren over alle ellende komt van buiten i.p.v. eerst een straf- en breder feitenonderzoek laten doen blijft raar. De moskéén zitten uiteraard wel in de conclusies van de regering.

Wel ben ik dus nog steeds stomverbaasd dat regering en (voormalige) regeringsfracties de conclusie al kennen: het lag zeker aan niets waarvoor zij mede verantwoordelijk zijn, want de jongen spreewk nederlands en is goed opgeleid (een gotspe als je de buurt en omstandigheden waaronder jongeren moeten oprgroeien kent) en het vermijden van de bekende buurt en de elllende die zich daar heeft afgespeeld en nog. Voorbarige conclusies met uitsluiting van worteling en motieven die verband houden met het overheidsbeleid vind ik wel ernstig en alle vertrouwen in openheid en oprechtheid bij Paars plus CDA wegnemend.

Fritz