Van Vliegend tapijt naar bezemsteel: 'Ayaan Hirsi Ali' heet eigenlijk 'Ayan Xirsi-Magan'

Sat Nov 6 17:08:56 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

En, Marc,

Los je de problemen in Nederland van de rechtse onderdrukking van
bevolkingsgroepen en de rechtsextremistische straatterreur en erger voor ons
op, als je Ayaan als jood ontmaskerd hebt en ze uit het publiek domein kan
worden afgevoerd, of moeten daarvoor alle liberalen onderduiken?

Ik herinner me dat in Nederland we ook voor 1940 dachten dat als we maar
neutraal bleven en stil, en officieel bevriend met Hitler, ons niet
verzetten, geen aanstoot gaven, en Anne Frank statenloos lieten, het
allemaal wel voorbij zou gaan.

De waarheid is tweeledig:
Nergens werden zo veel joden afgevoerd, veel meer van hen dan in de Nazi- en
fascismo-landen.
Nergens elders in Europa dan in Nederland zijn zoveel gewone burgers zonder
verzet hetslachtoffer van dagelijkseterreur en geweld op straat, en nergens
na Salmon Rushdie zovelen die zich verzetten tegen het rechtsextremisme
ondergedoken, en nergens twee zo vlak achter elkaar zo door hun eigen
landgenoten bekritiseerd, shhht zwijg dan komt alles goed, en daarna
afgemaakt.

Ik ben benieuwd naar je bedoelingen en oplossing.

Fritz