'Zwarte heks' wilde iets anders dan Van Gogh

Sat Nov 6 09:00:06 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 In het onderstaande persbericht staat deze zin...
>Het idee voor de film kwam van Hirsi Ali. In de uitzending van Zomergasten
>verklaarde ze niet te willen provoceren en alleen te willen prikkelen tot
>nadenken.     ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^                     ^^^^^^^^^^^^^
 ^^^^^^^^
 De 'zwarte heks' geeft zelfs toe doelbewust te willen doordringen tot de
 gedachten van mensen. Da's het werk van de duivel.

 Als er iets gezegd kan worden over Theo van Gogh, dan is het wel dat hij
 WEL wilde provoceren. Hirsi Ali heeft hem dus gebruikt - ze geeft toe iets
 anders na te streven dan Van Gogh.

 Inmiddels eigent 'Den Haag' zich niet alleen het 'gedachtengoed' van Van
 Gogh toe (de man draait zich om in z'n graf vanwege zoveel hypocrisie)
 maar reageert volkomen hysterisch op het duivelse werk van deze heks.
 Precies waar ze op uit was.

 Als de moordenaar een Jood was geweest, zouden dan thans de Joden verdacht
 gemaakt worden ? Lijkt me van niet, dan betrof het een slachtoffer van de
 holocaust. Dan moest de dader opgevangen en 'verpleegd' worden.

 Het zou beter zijn als er wat meer aandacht was voor de seksuele proble-
 men van dit juffie...

Bron:  Nu.nl
Datum: 30 augustus 2004

Politie bewaakt Van Gogh om inhoud nieuwe film

AMSTERDAM - De inhoud van de film Submission van Theo van Gogh en
VVD-politica Ayaan Hirsi Ali was voor de politie aanleiding om de
regisseur tot en met maandagochtend te beveiligen. De filmmaker is niet
bedreigd en heeft niet om de bewaking gevraagd, liet hij maandag weten.

In Submission figureren vier mishandelde vrouwen in een doorschijnend
gewaad, waarbij de borsten zichtbaar zijn. Op de lichamen is een aantal
omstreden, vrouwonvriendelijke tekstfragmenten in het Arabisch
gekaligrafeerd. De film was zondagavond voor het eerst te zien in het
VPRO-programma Zomergasten.

Naar eigen zeggen ontving Van Gogh op zaterdagochtend een telefoontje van
de politie die hem meedeelde dat hij tot en met maandagochtend
politiebewaking zou krijgen. De inhoud van zijn film was daarvoor de
aanleiding, vertelde de politie.

De filmmaker voelde zich op dat moment niet bedreigd en meldde de politie
aan bewaking geen behoefte te hebben. "Geweld moet je niet uitlokken door
angstig te doen", aldus Van Gogh maandag. Overigens heeft de regisseur
niets gemerkt van politiebewaking. De politie doet geen mededelingen over
de beveiliging vanpersonen. "Wat je ziet, zie je. Wat je niet ziet, zie je
niet", aldus een woordvoerder.

Hirsi Ali

Het idee voor de film kwam van Hirsi Ali. In de uitzending van Zomergasten
verklaarde ze niet te willen provoceren en alleen te willen prikkelen tot
nadenken.

Voorzitter M. Sini van de stichting Islam en Burgerschap respecteert het
recht van de filmmakers op hun recht van vrije meningsuiting. Hij noemt
het "pamflet" evenwel een kwetsendeprovocatie en een belediging voor moslims.

Debat

"Gelijkheid van man en vrouw moet je aan de orde stellen, maarniet op deze
manier. Als je een debat wilt ontwikkelen, schiet je zo het doel voorbij.
De grenzen van het aanvaardbare rekken op. Datpast kennelijk in deze
tijd", constateert Sini.

VVD-fractievoorzitter Van Aartsen zegt zich niet te willen voegen bij het
koor van "verontwaardigde beeldenstormers": "Voordeze tv-uitzending heeft
ze gezocht naar een nieuw medium voor haarboodschap, het beeld. En ja, of
deze exercitie cinematografisch nu zo geslaagd is, lijkt me van minder
belang."

Naar de aflevering van Zomergasten op zondagavond met Hirsi Alien het
filmpje hebben ongeveer 750.000 mensen gekeken. Binnenkort publiceert Theo
van Gogh Submission ook op zijn internetpagina.

--------
(c) 2004 Nu.nl