Hou op politici

Sat Nov 6 08:54:28 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Met jullie schokkende geschok
A.F.Th. van der Heijden vandaag in de Volkskrant (Forum)
Helaas nog niet via internet, want een nogal compleet overzicht van het
gevoellozenon-beleid van onze "leiders".

Goedemorgen, voor- en tegenstanders van vrijheid en meningsuiting, en van
moslimracismeen straatterreur.

Daarom maar terug naar voor de moord, naar onze echt goede Marrokaanse
wethouder, alhier in Amsterdam.
Want het praten over de dagelijkse straatterreur, onder gruwelijke
verwensingen van racistische moslims naar niet moslims, zoals ook uitgebreid
in hun koran, is sinds de nadruk op de milde termen die Theo terug zei, in
het kader van zijn boek Allah Weet het Beter, voorlopig weer taboe. Al
breekt de kritiek gelukkig op radio, tv, en in kranten, op het gedogen van
moslim-racisme en straatterreur weer door.
Maar ingrijpen van de politie in de dagelijkse straatterreur en
stenengooierij in onze getto's en daarbuiten zit er nog eventjes niet in,
heben we weer kunnen constateren. De boodschap van gedogen van geweld gaat
door, ondanks de uitbreiding van de AIVD omdat allemaal individueel te gaan
volgen. In plaats van gelijk op te treden.

Interview
'Houding Marokkaanse ouders valt me tegen'
Van onze verslaggever Willem Beusekamp
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1098702046886.html

AMSTERDAM - Marokkaanse jongeren die terreur uitoefenen moeten stevig
aangepakt worden, vindt wethouder Ahmed Aboutaleb. 'Oppakken, en drie, vier
dagen de cel in.'

Wethouder Ahmed Aboutaleb vindt het extra schokkend dat pesterijen juist
samenvallen met de ramadan

'Slijmturk' werd wethouder Aboutaleb genoemd toen hij afgelopen zomer op
bezoek was in zijn geboorteland. En tegen een hem vergezellende cameraman
werd 'kankerjood' geroepen. De wethouder: 'De knaap die ons uitschold, wilde
ook nog uit z'n auto komen. Ik vroeg hem waar hij de nacht doorbracht. Hij
vertrok, we hadden geen last meer.'
Marokko, wil Ahmed Aboutaleb (43) maar zeggen, is Nederland niet. Wie in
Marokko op straat moeilijkheden zoekt, belandt in de gevangenis. In de
Amsterdamse Diamantbuurt kan een groepje Marokkaanse hangjeugd ongestraft
een jong echtpaar met twee kinderen de buurt uit treiteren.
[...]

U lijkt ontdaan door de affaire.
'Voor mij is dit niet te verkroppen. Ik kan niet aanvaarden dat een uit haar
huis verjaagde vrouw nu ontredderd bij haar moeder op de bank moet slapen.
Ik heb haar gesproken en kan iedereen die aan het jonge stel twijfelt uit de
droom helpen. Bert en Marja zijn geen racisten. Het zijn echte
Amsterdammers, die het hart en de tong op de juiste plaats hebben.
'Progressieve, keurige mensen, die weten wat het betekent om in een grote
stad te wonen. Ze hebben niet voor niets geklaagd. Geen enkele twijfel, ze
zijn weggetreiterd door die gastjes, want zo noem ik ze, gastjes. Ik moet er
nog iets aan toevoegen, ook iets persoonlijks. Voor mij is het extra
schokkend dat dit tijdens de ramadan gebeurt. Je mag zelfs niet iemand boos
aankijken, laat staan iemand uit z'n huis verjagen.
'Juist tijdens ramadan staan bezinning en goed nabuurschap centraal. Je moet
met al je zintuigen het beste proberen te doen. En dan zo'n laffe daad,
gepleegd door jongens met een islamitische achtergrond. Het echtpaar was nog
niet vertrokken of het huis werd ondergekalkt.
'Wat me heel erg tegenvalt, is de houding van de Marokkaanse gemeenschap. Je
hoort nu overal en iedereen wel iets roepen over de Diamantbuurt, maar heb
ik iets gehoord van bijvoorbeeld de ouders van die knapen? Van de
Marokkaanse verenigingen? Zelfs de moskeeën in de buurt hebben niets laten
horen, geen enkel signaal. Al was het maar iets symbolisch geweest, maar dóe
iets.'
U bent wethouder van Werk en Inkomen, Onderwijs, Jeugd en Educatie,
Diversiteit en Grotestedenbeleid. Kortom: zo'n beetje alles. Wat gaat er mis
op het Smaragdplein?
'Er zijn door de overheid fouten gemaakt, daar moet ik eerlijk over zijn.
Verder wil ik voorkomen dat welk verhaal dan ook relativerend klinkt in deze
trieste zaak. Maar feit is dat zich een knaap in het groepje bevindt die al
een gedwongen verblijf op een strenge opvoedingsschool achter de rug heeft.
Dat betekent dat nou net in de Diamantbuurt zich iemand bevindt die behoort
tot die 30 procent die na zo'n heropvoeding terugvalt.
'Het probleem is dat die jongens na een verblijf op Den Engh of Glenn Mills
niet worden begeleid, zoals bij ex-gedetineerden wel het geval is. Thuis
kunnen ze niet meer terecht, want de familie snijdt meestal de banden door.
Waar komen ze terecht? Op straat. Daar treffen ze de andere jongens van
families waar het ouderlijk gezag volledig is verdwenen. Zij maken thuis de
dienst uit.
'Daarom zijn we sinds de zomer bezig al drie maanden voor hun vrijlating
intensief te zoeken naar huisvesting, werk of een opleiding. En nog eens
drie maanden nadat ze weer vrij zijn. Al moet ik er op dat plein een
bureautje voor openen en die knapen zelf aanspreken over wat ze nu echt
willen. Maar ik moet ook realistisch zijn. Er zullen altijd jongens blijven
bij wie een heropvoeding geen succes heeft.
'Over daders wil ik zeggen: keihard aanpakken en terugpesten. Oppakken en
drie, vier dagen de cel in. En als ze weer in de fout gaan, opnieuw oppakken
en de volgende keer nog een keer.'