Vorig slachtoffer 'zwarte heks' gevonnist voor proces

Sat Nov 6 08:40:00 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Gisteren betoogde ik dat Hirsi Ali 'een heks' was die Van Gogh doelbewust
opofferde voor haar zaak - zelfs nieuwe misdaden tegen de Islam aankondig-
de, zich daarbij verschuilende achter Theo van Gogh. Inmiddels is dat idee
door anderen overgenomen.

Alle reden om eens te kijken of er eerder iets soortgelijks gebeurde. Dat
blijkt inderdaad het geval...

Bron:  Nu.nl
Datum: 26 oktober 2004

Celstraf voor bedreiger VVD-Kamerlid Hirsi Ali

DEN HAAG - De politierechter in Den Haag heeft dinsdag een 22-jarige man
veroordeeld tot negen maanden gevangenisstraf, waarvan drie maanden voor-
waardelijk wegens het uiten van bedreigingen aan het adres van VVD-Tweede-
Kamerlid Hirsi Ali. Hij heeft volgens de rechter twee berichten met drei-
gementen voor de politica op internet gezet. De verdachte werd in september
aangehouden.

De man plaatste zijn bedreigingen op een forum bij Microsoft Netmeeting
(MSN). Dat gebeurde na de uitzending op 29 augustus van het televisie-
programma Zomergasten, waarin Hirsi Ali te gast was. Door deze dreigemen-
ten trof justitie extra veiligheidsmaatregelen om de politica haar werk als
lid van de Tweede Kamer te kunnen laten doen.

In de bewuste uitzending van Zomergasten werd de film Submission van Theo
van Gogh en Hirsi Ali getoond. In deze film figureren vier mishandelde
vrouwen in een doorschijnend gewaad, waarbij de borsten zichtbaar zijn.
Op de lichamen is een aantal omstreden vrouwonvriendelijke tekstfragmenten
uit de koran in het Arabisch gekalligrafeerd. Het idee voor de film kwam
van de VVD-politica. Ze verklaarde niet moslims te willen provoceren, maar
alleen te willen prikkelen tot nadenken.

Extreem

De Nationale Recherche achterhaalde in samenwerking met justitie in Amerika
het e-mailadres van de 22-jarige man. Dat leidde tot invallen op drie
adressen in Den Haag. De verdachte heeft bekend dat hij verantwoordelijk is
voor de berichten op MSN. 'De berichten zijn extreem. Ik was boos en kwaad
op hoe zij de islam zwart maakt. Uit boosheid heb ik haar op deze manier
pijn gedaan.'

Spijt betoonde de man wel, maar dan vooral omdat de kwestie voor hem zelf
negatieve gevolgen heeft gehad. Op de vraag of hij ook spijt had over wat
hij Hirsi Ali had aangedaan, reageerde hij met een glimlach.

Adres

De rechter stelde dinsdag dat de man niet alleen zelf de politica bedreigde,
maar ook anderen die kans bood. Hij publiceerde namelijk ook haar adres op
de internetpagina. Daar gaat meer dreiging van uit dan alleen van een per-
soon, concludeerde de rechter.

De advocaat van de veroordeelde bedreiger, P. Hoogendam, kondigde direct
aan in hoger beroep te zullen gaan. 'De rechter deed direct na mijn
pleidooi uitspraak, zonder een moment van overweging en zonder na te
denken over mijn pleidooi of er minimaal op te reageren', constateerde hij
verbaasd. 'Ze las het ook van een papiertje op. De rechter had het vonnis
kennelijk vooraf al klaar. Dat is verkeerd en daar kan ik dan ook geen
vrede mee hebben.'

Hoogendam gaat bij de raadkamer ook proberen zijn client op vrije voeten
te krijgen. 'Als we het hoger beroep moeten afwachten, heeft mijn client
zijn straf al uitgezeten voordat de behandeling daarvan begint.'

--------
(c) 2004 ANP