De brieven aan Theo en Ayaan

Fri Nov 5 01:53:52 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ken veel moslims en jongens, en dom zijn ze absoluut niet.

De meesten willen niet in een getto wonen, velen hebben bij mij uitgehuild omdat ze wat hoop op Pim hadden gevestigd die hen wel serieus nam. Ze willen een kans,mee mogen doen, serieus genomen worden, niet zo behandelt worden als hun vaders als gastarbeiders.

De buurt waar deze jongen opgroeide en ik wethouder van was is een vreselijke buurt geworden omdat de woningbouwverenigingen veel Marokkanen geen keuze gaven maar alleen daar woningen aanbiedden. Om andere buurten voor hun leden wit te houden. Er is zo veel mis met ons apartheidsdenken, al vanaf de gastarbeid, het niet serieus nemen van mensen, topambtenaren van Amsterdam die er massaal niet wonen. Niet optreden tegen uitwassen, de manier om moslims niet serieus te nemen, ze niet als gelijkwaardig behandelen vanaf hun gastarbeid.

Alleen al het feitelijk apart zetten en laten wonen is zo oneerlijk voor hun kansen, de uitwassen zijn daarmee ook onze verantwoordelijkhied. Zou het één jongen zijn die zo te werk gaat, dan halen we onze schouders weer op. Maar de straatterreur is al heel oud, en afgrijselijk. En ons gebrek aan optreden navanant. Dan is het bijna begrijpelijk dat sommigen steeds verder over de schreef gaan. Uitproberen, geen respect hebben. Dat werkt subtiel, maar iedereenvoelt welaan of ie series genomen wordt of niet. Geen excuus, maar de onwil om te weten hoe het in elkaar zit, is zo groot. Iedereen die ook moslims serieus neemt als gewoon mens waar je alles tegen kan zeggen, die ook niet dom is of niet dommer dan wijzelf, is gewoon gelijk racist en fascist, de werkelijkheid is andersom.

Fritz