Reflectie bij een moord

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Nov 4 21:35:08 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Wat me opviel in het journaal van vandaag was de vondst van
> verschillende video's in de woningen van de opgepakte extremisten.
> Het zijn de videoopnamen van Amerikanen die in koelen bloede inwoners
> van Faluja en andere steden doodschieten, met monotone voice-overs als
> "schakel doel uit, wacht even, nu richten en schieten, ok, doel
> uitgeschakeld".

Een afschuwelijke gedachte inderdaaad, Hein. Zo zag ik
poosje terug beelden van mensen die de straat over liepen.
Geen enkele aanleiding aanwezig tot het vernietigen via een
stevige bom van nagenoeg de hele groep, zo moet men vrezen.
Onvoorstelbaar, werkelijk afschuwelijk.

> Ik herinner me die opnames ook nog, die waren per ongeluk op CNN terecht
> gekomen en in de media gaan circuleren. Op een van die opnames wordt een
> zwaargewonde, op de grond kruipende "verdachte" vanuit de lucht willens
> en wetens, gericht dus, "uitgeschakeld".

Dat was ie al, "uitgeschakeld". Zwaargewond is het lastig
deel te nemen aan eventuele gevechten. De militair kan en
'mag' de ander buiten gevecht stellen. Maar dit gaat veel
verder dan dat.

> Een hoogleraar noemde de
> video's bewijzen van oorlogsmisdaden door de coalitietroepen.

Door kon ie weleens gelijk in hebben.

> Daarna heb ik er niets meer over gehoord.

Doofpot?

> Mind you. We hebben het hierbij over  koele, ijskoude, bikkelharde
> executies. Grove schendingen van het oorlogsrecht.

Geen twijfel over mogelijk, Hein. Sterker nog, onze troepen
zouden boven elke mogelijke verdenking moeten blijven in een
deelname aan een actie.

>  Na enig navragen en
> onderzoek heb ik de overtuigig dat er tientallen van dit soort opnames
> rondgaan in extremistische kringen. Ze zijn zelfs na enig zoeken via
> internet te downloaden.

De wereld is een klein naargeestig dorpje geworden.
Eentje waarin verantwoording afleggen is terug gebracht tot
het stellen van slechts een vraag per journalist die men dan
bij voorkeur ook nog zelf uitzoekt. En zoals dat ook aan de
bar gaat, met een vriendelijke glimlach vooral naar de
gangmaker toe. Ik dwaal af, zie ik.

> Mijn indruk is dat de (vooral jonge) Moslims die zich bezighouden met
> moorddadige Jihad en andere criminele activiteiten, vervuld zijn van een
> niets ontziende haat. Van een blinde, fanatieke, aan de waanzin
> grenzende vernietigingsdrift.

Als je beelden ziet hoe je eigen vader, broer, of zoon door
niets ontziend geweld (shock and awe, heette dat nog tijdens
de oorlog. Maar die daarna gewoon doorgegaan is onder het
mom van terrorisme bestrijding), letterlijk aan stukken
gereten wordt, blijft er voor weinig anders nog ruimte.

>  Deze haat is, behalve het product van
> hersenspoeling en africhting, naar mijn stellige overtuiging deels ook
> het product van ons (het westen) eigen optreden.

Het (westen) eigen optreden leidt zelf tot eenzelfde
hersenspoeling en africhting. Daar zit niets in dat de
moeite van het overnemen bij overtuiging waard is.

> Wat de Amerikaanse ongelovigen ons aan doen, dat kunnen
> wij hen aandoen, lijkt hun devies te zijn.

Het aloude devies, oog om oog, tand om tand.

> We hebben ons de laatste jaren veel te weinig beseft hoe we in Nederland
> onderdeel zijn gaan uitmaken van een gruwelijke oorlog tussen Islam en
> Westen, tussen fanatisme en gematigdheid, tussen theocratie en
> secularisatie.
> In die strijd is één grote, een ongelooflijk grote fout
> gemaakt door "ons". We hebben een fysieke, werkelijke oorlog opgestart.

Dat was de blunder van jewelste.  Een democratie zoekt per
definitie naar een geweldloze oplossing. Slechts ter
verdediging en dan nog in het uiterste geval gaat men over
tot geweld.

> Nee, niet alleen in Irak, al veel en veel eerder. Het begin moet in
> Libanon liggen, of nog eerder.

Het is onderdeel van 'ons' cultuurgoed geworden om anderen
desnoods met geweld de wil op te leggen. Reden ook, want de
democratie heeft juist in zch dat iedereen tot volle bloei
kan komen in zijn/haar leven, dat het geweld niet een middel
kan zijn om iets te bereiken. Bij geweld staat alles stil.
Zelfs het gestelde doel wordt een onhaalbaar perspectief.

> Binnen de oorlogscontext, waarin Nederland een radertje is van een
> groter geheel, is een agressief klimaat onstaan waarin het op een
> gegeven moment niet meer ongevaarlijk was/is te zeggen over de Koran en
> Islam wat je maar wilt.

Nederland had en heeft tot taak elke handeling van oorlog te
toetsen. Daarbij zijn heldere criteria gesteld. Daar wordt
echter nogal luchtig over gedaan en vooral politiek
invulling aan gegeven. De rechtstaat zelf wordt daarbij
volstrekt genegeert.

> De verwevenheid is te groot geworden: een
> uitspraak van Van Gogh wordt tot in Jakarta gelezen, een belediging van
> de profeet in een leuk debatje in de Melkweg wordt ook in Irak en
> Afganistan genoteerd. Nederland is allang geen eilandje meer.

Nee precies. Deze overheid weigert de consquenties van het
ICT-tijdperk in haar volle omvang te doorzien. En inplaats
van die werkelijk ook te implementeren reageert men op grond
van oude regels en werkelijkheden.

> Het lijkt op een globalisering van de haat en de geweldsspiraal, waarbij
> kennelijk niemand meer als "dorpsgek" de dans ontspringt.

Het gaat m.i. om het verantwoordelijkheid nemen. Het duiden
ook van de verantwoordelijkheid. Zoals je zei, niets blijft
binnen de eigen bedoelde context. Waar men vroeger nog zelf
enige 'regie' had over informatiestromen, bestaat deze heden
ten dage niet meer.

> Dat hadden de autoriteiten, de politici, maar ook de media moeten
> beseffen.

In het verlengde daarvan ligt dat de overheden en media nog
steeds blijven acteren alsof er niets veranderd is.

> Ja, Theo had tegen zichzelf beschermd moeten worden, hoe
> vreselijk ik het vind dit te constateren.

Ook die wereld staat in een andere werkelijkheid. Theo is
zich dat mogelijk (ook) onvoldoende bewust geweest.

Henk Elegeert