Reflectie bij een moord

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Nov 3 21:47:22 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wat me opviel in het journaal van vandaag was de vondst van
verschillende video's in de woningen van de opgepakte extremisten.
Het zijn de videoopnamen van Amerikanen die in koelen bloede inwoners
van Faluja en andere steden doodschieten, met monotone voice-overs als
"schakel doel uit, wacht even, nu richten en schieten, ok, doel
uitgeschakeld".
Ik herinner me die opnames ook nog, die waren per ongeluk op CNN terecht
gekomen en in de media gaan circuleren. Op een van die opnames wordt een
zwaargewonde, op de grond kruipende "verdachte" vanuit de lucht willens
en wetens, gericht dus, "uitgeschakeld". Een hoogleraar noemde de
video's bewijzen van oorlogsmisdaden door de coalitietroepen. Daarna heb
ik er niets meer over gehoord.
Mind you. We hebben het hierbij over  koele, ijskoude, bikkelharde
executies. Grove schendingen van het oorlogsrecht. Na enig navragen en
onderzoek heb ik de overtuigig dat er tientallen van dit soort opnames
rondgaan in extremistische kringen. Ze zijn zelfs na enig zoeken via
internet te downloaden.
Mijn indruk is dat de (vooral jonge) Moslims die zich bezighouden met
moorddadige Jihad en andere criminele activiteiten, vervuld zijn van een
niets ontziende haat. Van een blinde, fanatieke, aan de waanzin
grenzende vernietigingsdrift. Deze haat is, behalve het product van
hersenspoeling en africhting, naar mijn stellige overtuiging deels ook
het product van ons (het westen) eigen optreden. Wat de Amerikaanse
ongelovigen ons aan doen, dat kunnen wij hen aandoen, lijkt hun devies
te zijn.
We hebben ons de laatste jaren veel te weinig beseft hoe we in Nederland
onderdeel zijn gaan uitmaken van een gruwelijke oorlog tussen Islam en
Westen, tussen fanatisme en gematigdheid, tussen theocratie en
secularisatie. In die strijd is één grote, een ongelooflijk grote fout
gemaakt door "ons". We hebben een fysieke, werkelijke oorlog opgestart.
Nee, niet alleen in Irak, al veel en veel eerder. Het begin moet in
Libanon liggen, of nog eerder.
Binnen de oorlogscontext, waarin Nederland een radertje is van een
groter geheel, is een agressief klimaat onstaan waarin het op een
gegeven moment niet meer ongevaarlijk was/is te zeggen over de Koran en
Islam wat je maar wilt. De verwevenheid is te groot geworden: een
uitspraak van Van Gogh wordt tot in Jakarta gelezen, een belediging van
de profeet in een leuk debatje in de Melkweg wordt ook in Irak en
Afganistan genoteerd. Nederland is allang geen eilandje meer.
Het lijkt op een globalisering van de haat en de geweldsspiraal, waarbij
kennelijk niemand meer als "dorpsgek" de dans ontspringt.
Dat hadden de autoriteiten, de politici, maar ook de media moeten
beseffen. Ja, Theo had tegen zichzelf beschermd moeten worden, hoe
vreselijk ik het vind dit te constateren.
Want er is een moment gekomen dat het geen feestje meer was van zeggen
wat je wilt, en het brutaal en kwajongesnachtig opzoeken van de grenzen,
je middelvinger opsteken naar de "geitenneukers".
Het was bloedige ernst.
We hebben onze ogen dus gesloten, wij allemaal, en we zijn naief en
onnadenkend geweest.Iemand die zich dat vandaag in de NRC voor het eerst
écht is gaan realiseren, vol schuldbesef, is Ayaan Hirsi Ali.