De meeste mensen

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun May 30 22:23:15 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:
>  Bart Meerdink <bm_web at XS4ALL.NL>

>  Zoals kamerleden geneigd zijn om te reageren op datgene dat in de media
>  wordt aangesneden, zo reageren deelnemers aan een discussielijst als
>  deze vooral op politici. Beiden doen dat doorgaans op afkeurende wijze
>  waarbij een onderwerpje of iemand opstelling even snel wordt 'doorgeno-
>  men' ten koste van een inhoudelijke discussie.

Nou is het natuurlijk niet gezegd dat er op deze lijst steeds
wereldschokkende nieuwe gezichtspunten onthuld worden die het lezen
waard zijn. Op zich zouden politici door hun informatie-voorsprong en
specifieke deskundigheid toch wel bijna altijd met zinnige dingen op de
proppen moeten komen.

Het laatste schijnt me door allerlei factoren in de praktijk toch niet
het geval te zijn. Een voorbeeld:

Op http://www.volkskrant.nl/denhaag/1085721104196.html (gratis
registratie nodig) lees ik Zalm (over de rel op Onderwijs):

"Voor vriendjespolitiek, zelfverrrijking of zakkenvullerij is vooralsnog
geen schijn van bewijs. Maar het is wel verstandig het heel goed uit te
zoeken.".

Hoezo geen schijn van bewijs? Bullshit! Het rapport van de rekenkamer
levert tenminste zeer sterke aanwijzingen.

Het artikel besluit met:
"Zalm voegde er vrijdag aan toe dat hij niet blij is met de manier
waarop de ambtenaren van OCW anoniem aan de bel hebben getrokken. 'Je
kunt altijd bij de minister of de secretaris-generaal terecht. Of
uiteindelijk bij de Tweede Kamer. Maar ik vind het niet erg sterk om
zaken anoniem aan de kaak te stellen. Als je kritiek hebt, moet je ook
durven jezelf bekend te maken.

De vice-premier erkent dat de actie van de ambtenaren iets zegt over de
sfeer op het departement van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. 'Of
het zegt iets over de briefschrijvers.'" (einde citaat)

Bullshit, de ambtenaren die anoniem aan de bel trokken zeggen niet de
eersten te zijn. Maar wel de eersten die er nog niet uitgewerkt zijn bij
Onderwijs.

Zalm's reaktie is typisch van de soort "vuile was binnenhouden,
ontkennen en de boodschappers verdacht maken". Foute boel dus, met Zalm.

Bart Meerdink