Voorjaarsoverleg

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Sun May 30 17:45:51 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk,

Ik pik het navolgende uit je reacties op Joost bijdrage:

> Je bespaart hen in elk geval een martelgang door het WW en
> WAO gebouw/woud. Bovendien met tevredenheid terug kijkend op
> een werkzaam eervol leven.

In Vrij Nederland van deze week staat een goed artikel, hoe met medewerking
van de vakbonden en de FNV oudere werknemers in de WW worden gedumpt, met
toestemming van de kantonrechters (die accoord gaat met de ontbinding van de
arbeidsovereenkomst, waarbij de oudere werknemer wordt geholpen door de
advokaat van de werkgever), waarbij ze aanvulling van de werkgever op hun
uitkering krijgen tot 80-90 procent van hun salaris, ook bij de
vervolguitkering. Eigenlijk dus hetzelfde wat vroeger gebeurde met de WAO.

Minister De Geus heeft dit willen aanpakken door de vervolguitkering te
schrappen en de sollicitatieplicht ook bij oudere werknemers in te voeren,
maar de sollicitatieplicht bleek een sine cure(geen werkgever wil hen nog)
en de toelage op de vervolguitkering is nu vervangen door een bijdrage
ineens. Want na de WW komen oudere werkloze werknemers niet in de bijstand,
maar de IOAW (Inkomensvoorziening Oudere en Arbeidsongeschikte werknemers),
die zich van de ABW onderscheidt, doordat hierbij het vermogen (zoals de
eenmalige uitkering van e werkgever) ongemoeid wordt gelaten.

Ik vind dit toch ook een merkwaardig stukje collectief optreden van de FNV
(zoals ook een medewerkster van de FNV dat zelf ook vond), want zo wordt op
oneigenlijke wijze misbruik gemaakt van de WW ten koste van de premieplicht
van zij die werken, desnoods tot hun 65-ste.

Groet,

Tjerk