De meeste mensen

J-Pax j.hoek6 at CHELLO.NL
Sun May 30 23:58:11 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Antid,

Klinkt erg elitair allemaal, maar je snapt de geste die de
"Greencard -premisse" eigenlijk inhoudt niet helemaal.

Ik heb in gelegenheden gewerkt, waar de afwasser uit Marokko hier illegaal
de borden stond af te wassen, elke dag, 12 uur per dag, de hèle dag, de hele
lente en zomer, om de herfst en winter door te brengen in Marokko bij zijn
vrouw, van het hier verdiende geld. Smerigste werk, geen Nederlander voor te
vinden.

De man was niet verzekerd, bij geen werk geen geld, en betaalde geen
belasting, onderhuur, een zuigende fakkel van zwartgeld, in veelvoud
gecreerd, en onnodig als je voor hetzelde geld een greencard-werker uit
Marokko kan hebben, die wel zijn belastingen en premies afdraagt tot een
speciaal termijn-belastingstelsel, en ook huur betaalt aan een legale
verhuurder, die dan òòk zijn belasting afdraagt.

Nu heb je dezelfde positie opgevuld door een illegale Marokkaan, die we hier
nù òòk al naartoe halen voor onze "onvervulbare vacatures".

En alleen maar zwartgeld, dat nu wit te wassen is via de werknemer te werven
via internet-bureau's en andere mogelijkheden, waarbij de nadruk er op ligt,
dat de buitenlandse werknemer die hier wil komen een bewijs van werk voor
hem moet kunnen aantonen voor de minimaal geldende periode.

En verder ben ik ook benieuwd waarom hier wel 50.000 Amerikanen mogen
werken.
 Hebben die een speciale vergunning? Als een Pool dezelde job en
woonvoorwaarden heeft als een overzeese Amerikaan, mag hij hier dan wel
werken.
Waarom mogen Amerikanen hier wit werken, en andere Roemenen en niet-E.G.
niet?

Mijn vraag is dan ook, wat is wettelijk het verschil?!?

Die Amerikanen vervullen nu ook niet direct posities die ook niet door
Nederlanders vervult kunnnen worden.

Is daar speciale wetgeving over, is er bij jullie een rechtdeskundige die
dit weet?

En dit greencard idee komt niet van een de frustratie  over de Poolse
arbeiders die nìet mogen komen, (en ik heb zelf 5 jaar bollengeraapt, als
"adel"(landadel waarschijnlijk!?!} ècht geen pretje), maar de combinatie dat
ze niet mogen komen, waar 50.000 Amerikanen de deur platwalsen, en waar de
Polen  nu nog steeds ìllegaal komen, omdat de boer zijn waar niet op het
land kan laten rotten, bij gebrek aan vervullers van rotvacatures.

Maar het gaat mij er nog meer om, dat die "vrachtladingen" Indiase mensen,
die hier volgens jouw komen werken, hier een kans krijgen, voor de periode
dàt ze hier vrìjwillig komen werken, hun geld kunnen verdienen op een
eerlijke manier, toegang krijgen tot onze westerse rijkdommen, daar al het
noodzakelijke voor terugdoen, en zich vooral geen pària hoeven te voelen,
vreemdelingendienst ontwijkende, taalvreemde en tot crimianliteit
openstaande buitenstaander, maar een tijdelijk legaal persoon, met een
bestaande identiteit, en geen spookinwoner, die door iedereen uitgebuit kan
worden, omdat hij toch nergens heenkan, omdat hij dan uitgezet wordt.

En dan nog, als jij wegrottende bollenvelden tijdens de oogsttijd uit
personeelsgebrek een betere oplossing vindt, dan een goedgeregelde
oogst/loon-periode op greencard, waarbij er alleen maar geld verdient wordt,
ipv verloren, en waarbij je een minderbedeelt medemens de kans geeft om hier
wat voor hun broodnodige geld te verdienen, waar de Nederlandse werkloze
ààntoonbaar gèèn interresse in toonde, èn nog stèèds niet toont, is jou
visie, maar wel een verspillende visie.

En ik moet uit eigen zwàrtbetaalde-Niet-Poolse minderjarig tot meerderjarige
bollenraaptijdervaring zeggen, het is pleuriswerk, tot reuma aan toe, en
ècht, de jeugd vandaag de dag verdient in een gewoon snackbarretje als
16-jarige al meer.

Het is helemaal geen slecht idee, veel minder ingrijpend dan de stromen
Italianen, Turken en Marrokanen die we hier permanent naar toe hebben
gehaald, waar we nu nog de hereningingsnasleep van meedragen, incl.
buitenlandse huwlijkspartners, en de fricties qua taal en cultuur. We
haalden ze 20 jaar en meer geleden op voor het tekort aan arbeiders aan te
vullen, en nu vormen ze percentueel het grootste deel van de werklozen, wat
je met het green-cardsysteem dus helemaal kan voorkomen.

Huren ipv. kopen, wat arbeidsituatie tot woonpositie betreft.

Een beter geregelde positie voor de nu illegaal werkende buitenlander, die
een legale status krijgt voor de duur van zijn werkcontract, en een grotere
belastingopbrengst voor de Nederlandse staat, en nog een verkleining van de
niet-en moeilijk te vervullen vacatures.

In mijn ogen een te volgen route, bezwaren zijn te strijken plooien, de
schaalgrootte van Nederlands tot Europees.
Een vacature-route door Europa, Kruistocht in Green-card, whatever, het is
een route die de illegaliteit een stukje vaarwater ontneemt,
en toch de mens van buiten de rijkdomsmuren van Europa een legale
mogelijkheid geeft tot een poging van bestaan, die nìet uitmondt in een
Gümüz-affaire, met ontelbare vergelijkbare situaties.

Maar ja, zo heeft ieder zijn eigen drijfveren, adel of anders Popla-volk,
het gaat erom welke uiteindelijk hun weg tot uitwerking vinden als algemeen
aangenomen tot uitvoerbaarheid.

Mzzl.

J_Pax.