De meeste mensen

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sun May 30 17:00:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

J-Pax wrote:
> [...]
>
> De arbeidsparticipatie is laag, en daalt door de vergrijzing.
>
> Tenslotte loopt Nederland het risico door de concurrentie op de open
> wereldmarkten dat we als 'winkel' te duur worden in vergelijking, en dat
> niemand meer wil kopen van ons. Dat wil zeggen, de winkel gaat op de
> fles. Ook Nederland is onderhevig aan de wetten van de markt of we het
> leuk vinden of niet.
>

> Inderdaad, we zijn afhankelijk van de markten, leuk of niet, maar dat is
> geen nadeel, maar een voordeel, als je het maar analytisch beschouwt.

Zoiets lees ik graag :-)

> De vergrijzing, de afname van arbeidspaticipatie, en de toenemende
> zorgvraag, zijn 3 grote problemen waar eigenlijk een hele makkelijke
> oplossing voor is, die o.a. Femke Halsema, maar ikzelf ook al heb
> aangedragen.

Ik heb even gezocht, maar het is best moeilijk om details daarvan te
vinden op het internet. Want onder de vlag van "Green Card" worden
totaal verschillende plannen ontworpen. Heb je een paar linkjes?

> Maak een Green-card systeem voor de buiten-Europa afkomstige werknemers, van
> Poolse bollenrapers tot Zuid-Afrikaanse en Surinaamse verpleegpersoneel,
> regel een basis-loonsysteem voor binnen en buiten Europa, een nationaal en
> europees wettelijk kader waarop loon, belasting en premie-betalingen en
> ontvangsten zijn geregeld,  waardoor de werkdruk hier verminderd, inclusief
> de tekorten aan arbeidspersoneel op bepaalde gebieden.

De werkelijkheid is weerbarstig. Verpleegsters uit Zuid-Afrika is
geprobeerd. En we hebben het geweldige trauma van de Turkse en
Marokkaanse gastarbeiders natuurlijk.

Het is een enorme uitdaging om met behulp van ervaringen uit binnenland
en veel buitenlanden een goed systeem (gefaseerd) te ontwerpen.
Onvermijdelijk zijn er veel keuzen te maken, en elke keuze stuit op
weerstand en wantrouwen. Een hele kuif dus maar een mooi project.

Eigenlijk denk ik dat het toverwoord flexibiliteit is met snelle goed
doordachte procedures. Maar buitenlands arbeidsaanbod tast
onvermijdelijk de positie van de mensen aan die hier al zijn. Of in
ieder geval, de vakbonden zijn daar erg bang voor.

> [...]
> te vertrekken.
>
> Als zekerheid om hier te werken, wordt een bedrag verwacht, dat als borg
> wordt bewaart, om de terugreis te betalen, goedkoopste klasse als minimum,
> door arbeider zelf aan te vullen.
>
> De regel geldt voor een minimale termijn werk, en zou heel wat illigalen en
> illigale werkplaatsen en woongelegenheden en uitbuiterij van illegalen
> opruimen, die vervangen worden door legale, premie-betalende en een legaal
> (dus belastingbijdragend) loon, wat ook heel wat zwartgeld en corruptie en

Klinkt veelbelovend. Overigens zijn er in de VS ook veel illegalen.

> Dus als je toch ananlyseert, dat de regering nu te grote problemen aandraagt
> voor de oplossing, de kleine problemen wegspeelt met de te grote problemen,
> met in hun kielzog de veel te grote headlines, waarmee de regering eigenlijk
> een onderdeel van het probleem is.

Klinkt aannemelijk, en past bij de indruk van een zwakke visie van deze
regering. Maar het is ook wel een beetje gemakkelijk praten, in ieder
geval totdat er overtuigende alternatieve plannen op tafel liggen,
waarvoor voldoende maatschappelijk en parlementair draagvlak haalbaar lijkt.

> [...]
> illegale weg worden opgelost als zwart en illegaal werk.
>
> Je slaat 1 slag, en je vaagt een puinhoop aan problemen weg, de illegalen
> wegconcureren uit Nederland en Europa via het Green-card systeem, een
> tandarts waar je premie voor betaalt, een dokter voor en ziekenfonds waar je
> premie voor betaalt als je ziek bent.
>
> Ook zal het vele al lang hier wonende illegalen en werkenden overhalen om
> zich "wit te wassen" om hun positie te legaliseren, waar ook een
> mogelijkheid toe gegeven moet worden.
>
> Geen personeelstekort meer, vooral niet in de zorg.

Nou ja, als de buitenlanders minder vedienen dan de mensen die het nu
doen dan komt er verdringing (en protest), als ze hetzelfde kosten dan
blijft dat we geld tekort komen.

> [...]
>
> Daar kunnen heel wat gepensioneerde leraren en leraressen, die het
> lichamelijk niet meer aankonden, al die aanstormende pubers, zij zouden nu
> over internet les kunnen geven, zowel prive als in schoolbeheer, om
> aanvullende lessen en achterlopers te begeleiden via internet, ook
> buitenlanders die hier verenigd willen worden, zouden zo les kunnen krijgen,
> tegen lage kosten, en in het voordeel van de lichamelijk onvrijwillig
> geleeftijdigde pensioenganger, die niet voor de klas kan of wil staan, maar
> via internet nog heel veel uren zou kunnen maken, met desnoods een

Zeker als de multimedia-mogelijkheden nog beter worden (voice over IP)
en groepen studenten onderling kunnen praten klinkt dit veelbelovend. Is
het overigens al jaren, dat wel.

> Kortom, de problemen die je bovenstaande noemen, zijn in relevantie redelijk
> simpel te klaren, als je maar inspanning en richting doelbewust beredeneerd
> en uitmapt.
>
> Gooi hier eens een stok over op in de juiste richting, en kijk of iemand die
> staticiteit van doelbewust niet-regeren-als-regeren doorbreekt door de stok
> te vangen.
>
> Doe hier iets mee als D66, elk klein probleem opgelost, is een stap
> voorwaart voor de oplossing, nl. een nieuw probleem.

Bedankt, J-Pax, zo'n posting kan ik waarderen, vol veelbelovende ideeën
(uiteraard zijn de meeste veelbelovende ideeën niet nieuw, want het
duurt jaren voordat ze echt doorbreken).

Bart Meerdink