De meeste mensen

Antid Oto trotsky at HOME.NL
Sun May 30 16:53:32 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

J-Pax wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Van Bart of Mark

>Het is duidelijk dat de staat meer wil (moet) uitgeven dan wat er
>binnenkomt.
>Er is tevens een sterk groeiende vraag naar zorg, in alle vormen.
>
>De arbeidsparticipatie is laag, en daalt door de vergrijzing.
>
>Tenslotte loopt Nederland het risico door de concurrentie op de open
>wereldmarkten dat we als 'winkel' te duur worden in vergelijking, en dat
>niemand meer wil kopen van ons. Dat wil zeggen, de winkel gaat op de
> [...]
Dit is niet het kernprobleem. Wij houden ons zelf de illusie voor dat we
de BV Nederland moeten handhaven koste wat kost. Het kapitalisme is
'out-of-control' , we hebben onszelf afhankelijk gemaakt van een asthenisch
monstreus systeem. Ernest Mandel beschreef al de long-wave cycli van het
kapitalisme. Mandel geloofde niet, in tegenstelling tot Rosa Luxemburg,
in de onvermijdelijke 'death agony' van het systeem. Het deterministische
karakter van Luxemburg lijkt me echter, gegeven het huidige tijdgewricht,
geloofwaardig.

Een verhoogde arbeidsparticipatie om de huidige fase van de cyclus te doen
afwenden lijkt meer op een economistische pavlovreactie van politici die
zich nooit verdiept hebben in het systeem an sich. Van belang is te vermelden
dat het Daoïstische principe 'go-with-the-flow' ook betrekking heeft op de
klassenstrijd en het product daarvan: de Staat.

Om nu dan maar met een "green-card" oplossing te komen om goedkope
arbeidskrachten uit bijv. India te importeren , kan alleen maar uit de bol
van een aristocratische neoliberaal komen die gefrustreerd is over de
importbeperking van Poolse landarbeiders.

met kameraadschappelijke groet,

Antid