emotie

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Sat May 29 17:38:11 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort wrote:

> Je kan het ook omdraaien, Bart,
>
> Ik ben het vaak met je eens maar in deze helemaal met Hein, ook wat betreft
> je latere reactie op hem. Jouw voorbeelden laten slechts zien, zoals je jouw
> stelling ook kan omdraaien, dat je je verstand hebt om je gevoel te helpen,
> niet andersom. Je kunt omgekeerde voorbeelden geven hoe ons verstand ons
> belazerd waar ons gevoel ons alert had kunnen houden op de werkelijkheid.
> Verschrikkelijke voorbeelden zelfs (de geschiedenis zit ervolmee). Je gevoel
> geeft menselijk richting. Zoals Hein laat zien, aan wat mensen behoeven. Jij
> [...]

Een strakke scheiding tussen ratio en emotie is natuurlijk kunstmatig,
we hebben maar één stel hersens. Ik ben niet deskundig, maar emotie is
hoofdzakelijk non-verbaal, en ratio verbaal, en beide
'denk-modaliteiten' beïnvloeden elkaar continu, zodat de ratio zich
bewust is van de invloed van emotie en daarop ook invloed kan
uitoefenen, en emotie de gedachten en de waarneming stuurt.

Wat de beste manier is om je hersenen te gebruiken valt natuurlijk niet
te zeggen.

Dit alles is wel een zijpad, want in mijn commentaar op Marc bedoelde ik
te zeggen dat (per definitie verbale) discussie niet (slechts) kan
bestaan in termen van waarde-oordelen en beladen woordgebruik (beide
wekken voornamelijk emotionele associaties, geen rationele).

Bart