de meeste mensen

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Thu May 27 23:43:49 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Het FNV wil dat iedereen meebetaalt aan de mogelijkheid om met 62.5 jaar
met pensioen te gaan, ook degenen die geen plannen in die richting
hebben. Dat was het breekpunt, en dat klopt niet wat mij betreft. Het is
juist logisch om langer door te (willen) werken als je ook langer fit bent.

Je kunt je beter druk maken om het creëren van de mogelijkheid om naar
individuele keuze minder zwaar of minder uren werk te doen als je ouder
wordt of vanwege een andere reden.

En al dat geklaag over die bouwvakkers en die slopende beroepen, laten
we zorgen dat het werk voor die mensen niet ten koste van hun gezondheid
gaat, dan doen we tenminste iets nuttigs voor ze. In plaats van ze af te
danken als ze versleten zijn. Volgens mij is er trouwens op dat gebied
al best veel gebeurd.

De vakbond is gewoon oer-conservatief waar ze juist met vernieuwende
ideeën zouden moeten komen over hoe werk en werknemer over de tijd heen
beter en flexibeler op elkaar afgestemd kunnen worden (voor zover de
werknemers er gemiddeld baat bij hebben natuurlijk, het gaat om
vakbonden tenslotte).

Ik heb bijvoorbeeld nooit begrepen waarom de vakbond zo krampachtig is
over het 100% doorbetalen bij ziekte. Dat leidt tot onnodig hoog
ziekteverzuim, waar iedereen aan meebetaalt, en wat ook voor werkgevers
erg nadelig is. Laat men eerder extra geld vragen om mensen die zich
ziekmelden intensiever te begeleiden, problemen op tijd te signaleren en
oorzaken aan te pakken. Zoals echt onafhankelijke klachten/klokkeluiders
faciliteiten te verlangen, stress is een belangrijke uitval-factor.

Maar deze discussiegroep gaat niet over vernieuwende ideeën en
oplossingen volgens mij, het is eerder een uitlaatklep voor ongenoegen
over waarom zoveel mensen onbegrijpelijkerwijs voor CDA/VVD/LPF(/D66?)
gestemd hebben.

Bart Meerdink

Henk Elegeert wrote:

> [...]
>>> 1,2 miljoen mensen hebben moeite met lezen en schrijven