de meeste mensen

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu May 27 22:19:54 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Solidariteit loopt via de progressieve belastingen,

Maar Bart, daar heeft het kabinet en/of (de/het) vorige dan
toch voor gekozen.

> ik vind het ondoelmatig als dat tegelijk ook nog via
> dertig andere wegen berwerkstelligd moet worden (->
> armoedeval).

Wie is hiervoor verantwoordelijk? De vakbonden?

> De FNV is gewoon regerinkje aan het spelen,

Nee, die maakt afspraken met een andere marktpartij. En het
regerinkje richt zich tot aso middelen om een omslag te
bereiken in opgebouwde rechten en verwachtingen.

Bovendien dreigt het aso kabinet met de inzet van bizarre
middelen die opnieuw niet echt getuigen van een portie
'gezond verstand', maar dat zal - zo mogen we inmiddels wel
vrezen - daar niet aanwezig zijn. Want of iets kracht van
wet heeft of niet, doet aan de verplichting afspraken na te
komen niets af. Het maakt het hooguit iets gemakkelijker die
af te dwingen.

 > zij zullen wel oplossen wat
> de regering laat liggen.

Wat lost deze regering op? En wat is derhalve het probleem?

De regering is nog niet echt oplossingsgericht bezig
geweest. Wel resultaatsgericht en daarbij vooral de
zwakkeren in de samenleving worden getroffen.

 > Nou de FNV is niet democratisch gekozen,

Nee, - en Marc zei het ook al - dit kabinet ook niet. Het is
er zelfs in geslaagd de Tweede Kamer nagenoeg lam te leggen
door de belangsijkste opossitie partij te frustreren.

Bovendien is het een groepering (overigens samen met het CNV
en vele anderen) die door zich in het verleden heeft
ontwikkeld om de belangen van werknemers te behartigen, in
een tijd dat de regeringen/kabinetten die belangen niet echt
zagen zitten.

> zeker niet door degenen die ze de keuze willen onthouden
> wanneer ze met pensioen willen en hoe ze dat financieel
> willen regelen.

Wat nou! De vakbonden vertegenwoordigen nu juist de vrijheid
van werknemers die zich - en in alle vrijheid - bij hen
hebben aangesloten. Er is dus geen sprake van 'de keuze
willen onthouden' of dat financieel willen regelen.

Een/de vakbond die zich sterk maakt voor die/hun belangen.
Wat is daar nu mis mee?

> Neemt niet weg dat m.i. de hogere lonen wel wat meer mogen bijdragen, en
> de hypotheek-aftrek (belasting-aftrek in het algemeen eigenlijk) is een
> denivellerend onding natuurlijk.

Kortom Bart, er zitten wat zaken scheef in dit land en aan
het kabinet om daar (eens) wat aan te doen.

Op een positieve manier  ....
Iets (inspirerend en) met een (niet te stuiten) optimisme
.... en ver weg van het misplaatste machtsvertoon ....

Henk Elegeert