Voorjaarsoverleg

Joost Wery joostwery at ZONNET.NL
Fri May 28 00:10:38 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Elegeert" <hmje at home.nl>
To: <D66 at nic.surfnet.nl>
Sent: Thursday, May 27, 2004 5:24 AM
Subject: Re: Voorjaarsoverleg

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik zie nu pas dat ik Bos helemaal vergeten was :-)

(mijn complimenten)

> Mijne ook .....

> Welk verschil, Joost?

Het verschil tussen collectiviteit en keuzevrijheid.

> Bert liet slechts één keuze. Hij schaft immers eerst de
> keuze mogelijkheden af.

Hoezo? Ik mag toch hopen (oh naiviteit) dat deze operatie, naast tot langer
werken, tot enige vrije bestedingsruimte voor werknemers (of werkgevers?)
leidt. Hoewel het natuurlijk waarschijnlijk is dat in sectoren als de bouw
en metaal alles door CAO's weer dichtgetimmerd zal worden. Je kunt je
trouwens ook afvragen het voor de "zware" beroepen niet gewenst is om tot
collectieve regelingen te komen, als dit inderdaad zo veel goedkoper is.
(Ben ik dan toch niet liberaal?) Het lijk me niet op voorhand gewenst om de
reparaties bij CAO van een "prepensioen-gat" in het geval van die zware
beroepen met niet verbindend verklaren te treffen.

> En ja, dat hij geen voorstander van het collectief is mag
> duidelijk zijn. Maar daarmee heeft ie nog niets opgelost
> overigens, Joost. Hij creert een schijnbare tegenstelling en
> tovert wat met woorden over vrijheid en keuze mogelijkheden.
>
> Doet me een beetej denken aan het volgende:
> De keuze van Bert.
>
> Kom, geef mij je portemonnee maar, zegt Bert!
> En dan zegt Bert: "Wil je nu een ijsje met chocolade, of wil
> je een waterijsje" ? Je moet tenslotte wat te kiezen hebben,
> niet? :)

Liever één lekker ijsje naar keuze dan 10 smakeloze waterlollies. Dit is een
kinder-eisje. Met de PvdA/FNV-plannen gaan de waterlollies naar m'n ouders.

> In een beetje duaal verwacht je dat het kabinet haar eigen
> boontjes dopt, maar de coalitie partijen namen het kabinet
> volop in bescherming nog voor de verantwoordelijke ministers
> gesproken hadden.

Daar heb je een punt.

> Ach, die zijn van (door) de pfda joh ...  nix van aan
> trekken. :(
>
> En, let op !!!! Er valt straks heel wat te kiezen. Alles wat
> dit kabinet wil. Wat wil je nu nog meer, Joost ? ;)

A Geen gezwalk inzake Irak
B Breken met de coalitie omdat de VVD nu alweer moeilijk doet over het
democratische vernieuwing
C Een ander stelsel voor WAO en WW  (waarover binnenkort meer).

Joost