Nieuw ontwerp VN resolutie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu May 27 21:16:25 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Wie geïnteresseerd is in de letterlijke tekst van het
> ontwerp van de VN resolutie die thans ter discussie
> staat:
>
> http://news.bbc.co.uk/nol/shared/bsp/hi/pdfs/24_05_04iraqdraftscr.pdf

En toch telkens die benadering waarin het allemaal wel wordt
voorgenomen verwijzend naar resoluties in het verleden, maar
ik kan niet echt een duidelijk pad ontdekken - of laat ik
het anders formuleren - niet de wens ontdekken de zaak snel
en doelmatig aan de Irakezen zelf over te dragen.

Ook de consequenties aanvaardend dat die het ook naar eigen
inzicht zullen mogen/gaan invullen.

Er wordt toch weer terug verwezen naar 'fases' die niet door
de Irakezen zelf zijn geformuleerd.

Dat lijkt me in tegenspraak met een soeverein Irak.

Als de Irakezen nu zelf zouden kiezen voor een aanwezigheid
van buitenlandse millitaire aanwezigheid als ondersteuning
voor een verdere ontwikkeling in een soeverein Irak zouden
die via en in samenwerking met de VN ingeroepen kunnen worden.

We zien dan wel of de Irakezen kiezen voor de VS bij die
taak. Maar als het andere landen zijn kan de verkregen
vrijheid worden gevierd en veroordeeld waar wandaden hebben
plaatsgevonden. Op geen enkele manier belet het de verdere
ontwikkelingen - en mogelijk democratische - van Irak en de
Irakezen zelf.

Henk Elegeert