Verkiezingen afdwingen ?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon May 24 14:57:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Ik vroeg me af of de wet de mogelijkheid biedt om in gevallen dat de
>  politiek extreem slecht presteert (zoals thans het geval zij met de
>  afbraak van de samenleving en participeren in de oorlog/volkerenmoord
>  in Iraq en Afghanistan), de burgers (of de een of andere instantie,
>  bijv. de Raad van State) op enerlei wijze nieuwe verkiezingen kunnen
>  afdwingen.

Bijvoorbeeld, je vindt dat de Tweede kamer haar taak
verzaakt en wilt haar ontbinden middels een verzoek daartoe
aan de rechter?

Het awb maakt zoiets mogelijk, dacht ik, maar dan voor een
gemeenteraad.

>  Als het niet kan, dan zou zoiets eigenlijk wel behoren te kunnen, lijkt
>  me (bijv. in de vorm van een referendum).

Eens, want verkiezen is een ding, de vervulling van de taak
een andere.

>  Want 's is me momenteel een zootje...

Absoluut.

Een pas vrijgelaten Irakees:
“The Americans brought electricity to my ass before they
brought it to my house!”

Henk Elegeert