nog een interview... (Irak)

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed May 19 18:46:30 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Wellicht is het nuttig om ook het interview dat deze week met mij in De Groene
> staat te lezen. Aangezien het nog niet online beschikbaar is stuur ik de tekst
> hierbij.
> Groeten,
> Bert.
>
> ---
>
> Interview Bert Bakker
>

> Joeri Boom
> Peter Vermaas
>

> De VVD vindt het niet nodig dat de kleinste regeringspartij D66 instemt met
> verlenging van de Nederlandse militaire bijdrage aan de stabilisatiemacht in

[knip lang artikel]

Bedankt voor deze tekst Bert, allemaal verstandige dingen volgens mij.

Het had misschien wat meer down-to-earth kunnen zijn. De vraag had best
gesteld mogen worden of die Iraki's daar nou echt niet zonder de
Nederlanders kunnen. Ik zou geen reden weten te verzinnen waarom
eigenlijk niet. Zonder de Nederlanders is het daar voor terroristen een
volkomen oninteressant gebied.

En een poging om door te dringen tot wat werkelijk de op de achtergrond
spelende overwegingnen zijn (bijv. steun voor de VS in ruil voor de
benoeming van de Hoop Scheffer resp. angst voor het ongenoegen van de
VS) zal misschien bij CDA en VVD niet echt gewaardeerd worden, maar moet
je het daarom maar achterwege laten?

Plus, een analyse over of militairen uberhaupt wel de beste manier zijn
voor Nederland om welvaart (schept brede behoefte aan recht aan orde),
vrije pers en democratie te bevorderen daar.

Tenslotte, daar waar duidelijk is hoe de kaarten geschud zijn, richten
de 'echte' politici zoals ons aller Thom de Graaf zich nog slechts op de
vraag of het strategisch beter uitkomt aan de winnende of aan de
verliezende kant gesignaleerd te worden. Dus je te waarderen
inhoudelijke overwegingen zijn in hoge mate irrelevant vrees ik...

Bart Meerdink