[EuroLinux-petitie tegen softwarepatenten]]]

Bart Meerdink bm_web at XS4ALL.NL
Wed May 19 19:47:53 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Zoals eerder beloofd ben ik nog even nagegaan hoe het precies is gelopen.

Bedankt, al is het wat laat...

> Helder is dat D66, zowel in het Europees parlement als in de Tweede
> Kamerfractie, tegen de voorgestelde richtlijn softwarepatenten is.

Dat zijn dus bij elkaar een hoop verstandige mensen.

> Voor een minister (van de Kroon) geldt dat daarmee nog niet automatisch, al is
> hij ook van D66.

De minister is niet afhankelijk van goedkeuring door de Kroon, wel van
die door de tweede kamer, en speciaal die van de D66 fractie. Het minste
wat hij kan doen is om contact te houden met zijn partij. Maar al die
verstandige mensen tellen niet. Brinkhorst trekt zijn eigen plan.

> Het gaat hier evenwel niet zo zeer om Brinkhorst zelf, maar om het feit dat in
> de Raad voor het Concurrentievermogen (de Europese Raad van Ministers van
> Economische Zaken) die afgelopen maandag werd gehouden, geen draagvlak bestond
> om nog wat anders te doen dan de nieuwe versie van de richtlijn zoals die er
> nu lag. Hij was als hamerstuk geagendeerd, en er was weinig animo bij de
> collega's om daarop terug te komen.

Hoezo, zie ik hier een slap excuus zo van "het had toch niet uitgemaakt"?

Nou, als Brinkhorst de argumenten van D66 naar voren had gebracht had
hij vrijwel zeker het verschil uitgemaakt (meerdere landen waren minder
gelukkig met de tekst maar stemden uiteindelijk toch voor).

Zonder de uitbreiding met 10 landen was het aantel landen dat niet
accoord was (Spanje, Belgie, Italie, Oostenrijk, 27 stemmen) voldoende
geweest om het voorstel te blokkeren.

De manier waarop Denemarken geintimideerd werd was lachwekkend en
schandalig tegelijk, http://wiki.ael.be/index.php/V003.ogg punt 13-26.

En waarom Duitsland, dat haar amendement door Bolkestein "onschadelijk
gemaakt" zag worden (er bleef een redundant "*new and* not obvious" ipv
"not obvious" van over). uiteindelijk dinsdag toch voorstemde was
iedereen een raadsel.

> De volgende stap is dat de richtlijn in tweede versie weer naar het Europees
> parlement gaat, en het spreekt vanzelf dat de fractie daar zich er weer tegen
> zal verzetten. In eerste aanleg was er bovendien een meerderheid in het EP die
> er tegen was, en de verwachting is, dat dit nog steeds zo zal zijn.

Er moet dan een meerderheid van alle EP-leden (niet: van de aanwezige
EP-leden) in die richting stemmen. En dan nog, dan is er een patstelling
en dan komt Bolkesteins dreigement om het zonder het EP te regelen aan
de orde.

> Johanna Boogerd en Lousewies van der Laan hadden een artikel geschreven voor
> (geloof ik) de Volkskrant, maar die heeft het niet geplaatst.

Maar www.d66.nl wil het hopelijk wel publiceren? Johanna Boogerd heeft
een kort commentaar op haar site gezet. Lousewies' website is defect
geraakt (door de reorganisatie van d66.nl neem ik aan).

> Enfin, puur voor de feiten, en als messager, hierbij.
> Groeten,
> Bert.

Okee, dat waardeer ik,

Bart Meerdink