AEL en Vlaams Blok?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed May 19 09:16:27 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Henk,

> Voor mij is de kern dat een debat-confrontatie niet helpt. Ook jouw verhaal
> laat deze stelling onverlet.

Uiteraard, Henk want daar zit het probleem ook niet.

 > Kortom, extremisten scherp in de hoek zetten
> als Van Gogh doet blijft bij mij het enige alternatief, want dat is de
> enige manier om de verkeerde achterban aan het twijfelen te brengen.

Sinds wanneer bediend van Gogh zich van een achterban? Hij
neemt stelling en schroomt niet om dat stevig te doen. Zijn
goed recht. Maar hij zou beter het naar geestige politieke
klimaat in dit land aan kunnen pakken. Zich richten op de
democratie zelf i.p.v. wat tijdsverschijnselen.

> Jij richt je in wezen op de goede achterban, en dat komt
> slechts neer op bevestiging van de verhoudingen, niet op
> terreinwinst!

Nee, ik richt me op de kern van het probleem en dat is de
betrokkenheid van de burger zelf. Jij daarentegen zoekt de
oplossing in het bestaande politieke en bestuurlijke
systeem. Maar daar zit met name het probleem. Het is
onbegrijpelijk (hoewel, als je ziet hoe bestuurlijke
vernieuwing door dezelfde belanghebbende kliek wordt
ingevuld ...) dat elke burger in dit land zo ver weg staat
van tal van besluitvorming. Dus ook van het werkelijke
debat. Een debat dat tussen mensen dient plaats te vinden en
niet door zgn. vertegenwoordigers.

> Jij hebt de verkeerde achterban al afgeschreven, en dat
> vind ik elitair.

Dat mag je vinden, maar ik heb die achterban juist niet
afgeschreven, maar pleit al tijden voor zijn/haar stem in
zijn/haar omgeving, namelijk in de lokale politiek en
betrokkenheid bij lokaal bestuur.

Die (politiek en bestuur) moet dat dan ook wel mogelijk
maken, maar daar lijkt weinig kans op.

> Bedenk dat veel populisten destijds ook D66 stemden!

Wat wil je dan? D66 is een van de partijen die zeggen iets
te willen doen voor de burgers van dit land. D66 beweert
zelfs dat ze daarin verder gaat dan andere partijen en noemt
het valselijk ook nog democratisch ook.

Dat doet niets af aan de belabberde democratie of de geringe
speelruimte van de burger daarin.

Henk Elegeert