Encyclopedie van het Vrije Woord

Mon May 17 15:23:20 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

      "Zelf vind ik het ook geen onverdeeld genoegen
      bijna dagelijks te worden uitgemaakt voor bedrieger,
      leugenaar, moreel defect mens, brallerige corpsbal,
      hetzer, snackbarfilosoof en dergelijke vriendelijke
      termen."

      (Hein van Meeteren, 26 jui 2002)

On maandag, mei 17, 2004, at 14:13 Europe/Amsterdam, Hein van Meeteren
wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Vrinden (waarde Erik), mijn goede vriendin Bernadette de Wit heeft
> iets moois uitgescheiden, en daar wil ik jullie graag mee verrijken.
>
> Vooral omdat we elkaar (nou ja, elkaar...) zo nadragen dat er af en
> toe een woordje als "lul" valt (hoe vaak heb ik niet op de BBQ moeten
> liggen omdat ik iemand Maislul heb genoemd...).

Bernadette roept de vraag op wat er tegen schelden als stijlfiguur is.
Zij vindt: daar is niets op tegen.
Muijz vindt: daar is niets op tegen.
Muijz is een groot voorstander van polemiek.

Malle Heino vindt dat er van alles op tegen is, zodra hij zelf in het
geding is. Malle Heino was bijvoorbeeld hogelijk beledigd toen ik
hem in een polemiek uitmaakte voor 'moreel defecte clown'.
Malle Heino stapte als een echte benepen kleinburger naar de
politie om Muijz het zwijgen opgelegd te krijgen via een aangifte
en een rechtszaak, wat uiteraard is mislukt.

Malle Heino, die moreel defecte clown, meent anderzijds met een
beroep op schelden als stijlfiguur te kunnen goedpraten dat hij
iemand voor lul heeft uitgemaakt om geen andere reden dan dat
die persoon een standpunt verkondigde waar hij, Malle Heino dus,
het niet mee eens was.

Polemiek is prima. Maar niet elke scheldpartij is polemiek.
Louter het woordje 'polemiek' is geen vrijbrief voor schelden.

Erik vdMb

(kopietje naar Bernadette)