Versneld bergafwaarts?

Mon May 17 12:51:31 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On maandag, mei 17, 2004, at 10:28 Europe/Amsterdam, Hein van Meeteren
wrote:

> Beste Marc, het spijt me niet aan je verwachtingen te voldoen. Maar
> ja, ik hóéf ook niet aan je verwachtingen te voldoen, zoals Fritz
> Perls het zo mooi zegt ("I'm not in this world to fulfill otherman's
> expectations..").

God ja, Fritz Perls! Dat was toch die halvegare vuilnisman, so to speak?
Dat er anno 2004 nog mensen bestaan die achter zo'n figuur aanlopen zeg!
Maar goed.

(Overigens: wie vindt dat ie niet op de wereld is om aan de
verwachtignen van
anderen te voldoen, die moet zich niet beschikbaar stellen als
partijleider of
Tweede Kamerkandidaat. Want, hoe vervelend voor een nog immer amechtig
achter Fritz Perls aanstrompelende clown dat is; een politicus dient
*wel* aan
de verwachtingen van anderen te voldooen. Van zijn kiezers, namelijk.)

> Het is voor mij inderdaad vrij eenvoudig.

Dat is het voor jou altijd Hein. En dat komt omdat jer er immer
volstrekt
onrealistische en/of ongenuanceerde standpunten op na houdt.
Van het kaliber 'Boren in de Waddenzee is gewoon slecht.'Punt.

Zoiets heeft met coalitiepolitiek niets te maken; het is risicoloos maar
wat rondtetteren. Waarom risicoloos? Omdat de kans dat zo'n standpunt
er in een coalitieregering ook werkelijk toe doet uiteraard nadert tot
nul.

> D66 afficheert zich in verkiezingstijd als milieupartij.

Als het werkelijk om het milieu gaat kun je beter GroenLinks stemmen.

> Daartoe neemt ze stevige, voor mij vaak aantrekkelijke standpunten in.

Nou, kijk eens aan.

> Daarop word ik én lid én stem ik op D66.

Is dat zo? Je hebt ons altijd verteld dat je door Roger van Boxtel
*gevraagd* was om lid te worden.

(Zou die man er nog steeds zo over denken, na lezing van bijvoorbeeld
je recente tirade tegen Van Gogh en de opzeggingen die daarvan het
gevolg waren?)

Dat je gevraagd werd vond je wel vleiend natuurlijk, en het was ook al
weer even geleden dat je via De Groenen een mislukte gooi naar het
pluche had gedaan. Dus je werd lid. Maar als ze je bij het CDA hadden
gevraagd was je lid van het CDA geworden, nietwaar?

> Die standpunten staan bovendien in een verkiezingsprogramma,

Ja.

> en dat programma zie ik als een aanbod aan de kiezer.

Jaahaa!
Ter zake graag.

> Bovendien afficheert D66 zich als democratische partij.

Inderdaad.
Daar heb jij niet zoveel mee op toch, met democratie?

> Dat betekent voor mij minimaal dat je de kiezer en de kiezerswil zo
> veel mogelijk respecteert en honoreert. Dat je de beloften in je
> programma hoog houdt en nakomt.

Aha. Dus de volksvertegenwoordiger van D66 moeten *wel*
aan de verwachtingen van anderen voldoen?
Zij kunnen dus per definitie geen aanhanger zijn van het
belegen gedachtengoed van Fritz Perls?

> Het morrelen aan verkiezingsbeloften, welke goede of minder goede
> redenen je ook mag opdissen, vind ik niet OK. Het is de rot in de
> geloofwaardigheid van een partij.

Ach, grote woorden heb je nooit geschuwd. Maar toen je
dan zelf eens een keer de kans kreeg om te laten zien hoe
je als bestuurder *en* principieel kunt zijn, *en* geloofwaaardig
maakte je er een puinhoop van die vijf jaar later nog altijd
niet is opgeruimd.

Dus ik zou zeggegn: wat minder over geloofwaardigheid
tetteren, en eerst maar eens proberen een ietsiepietsie
van je eigen geloofwaardigheid terug te winnen - bijvoorbeeld
door al die donateurs die je voor NSB-ers hebt uitgemaakt
of met de SS hebt vergeleken - wat *heb* jij toch met de
Tweede Wereldoorlog Hein? - je excuses aan te bieden voor
je weerzinwekkende gebral. Duidelijk?

> Over de Wadden -inhoudelijk-  is veel te zeggen.

Bedoel je de inhoud van de Waddenzee?
Dat is hoofdzakelijk water, dacht ik. Met wat slib en zand
erin opgelost. Wat zou je daar dan over willen zeggen?

> Maar ik heb in het rapport Meijer geen dusdanig nieuwe feiten ontdekt
> dat een verkiezingsbelofte daarop kan of moet worden teruggedraaid.

Neee, maar dat zegt ook niet zoveel Hein.

Is het bijvoorbeeld niet heel goed denkbaar dat jij eenvoudigweg
veel te *dom* bent om ergens nieuwe feiten in te ontdekken?

Neem bijvoorbeeld je ahum 'carriere' als 'bestuurder' zal ik
maar zeggen, van DB.NL. Is het niet zo dat de nieuwe feiten
daar zo ongeveer per heipaal je hersenpan moesten worden
ingedreven, en dat je ze nu eigenlijk nog steeds niet onder
ogen wilt zien?

> Het is een politiek spel geworden waaraan de fractie te gretig meedoet.

Wat een merkwaardige beschuldiging.
En dan weer zoals gewoonlijk zonder enige onderbouwing.

> Er zijn belangen in het spel, en juist dan dien je de rug recht te
> houden.

O?

Dus als ergens belangen in het spel zijn, dan is dat op zichzelf al
reden voor een onbuigzame opstelling? Maar er zijn *altijd* belangen
in het spel! Dus *altijd* een onbuigzame opstelling? Altijd *doof* voor
gewijzigde omstandigheden? Voor nieuwe feiten? Voor nieuwe
inzichten?
Dat was wel jouw bijkans autistische houding als bestuurder, en
we weten hoe dat is afgelopen, maar is dat nou werkelijk een
aanbeveling voor D66-politici?

> Een man een man, een woord een woord.

Wat zei je indertijd ook weer: de participanten zouden het laatste
woord hebben. En wie had er tenslotte, liegend en scheldend en
statuten schendend het laatste woord? Hein van Meeteren!

> Belofte maakt schuld.

Zou je dat dan eerst eens op jezelf willen toepassen Hein.

> Absoluut standpunt, hè.

Inderdaad. En daarmee volstrekt waardeloos voor een regeringspartij.

Regeren betekent in een coalitiedemocratie als de onze dat je water
bij de wijn moet doen. Dat is niet altijd gemakkelijk uit te leggen aan
je achterban, maar ik vind dat D66 in ieder geval haar best doet.
Absolute standpunten zijn meer iets voor De Groenen, lijkt me.
Of voor de NCPN.

Erik vdMb