Rapport: Versneld bergafwaarts?

Mon May 17 12:46:18 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On maandag, mei 17, 2004, at 09:48 Europe/Amsterdam, Dr. Marc-Alexander
Fluks wrote:

>  Ik denk niet dat dit het mechanisme is.                   vgl:
> springvloed.

Goed, dan nemen we even aan dat ik het bij het verkeerde eind heb.

>  Er stroomt meer water de Waddenzee in bij vloed dan dat er
> terugstroomt
>  naar de Noordzee bij eb. Dat komt omdat er water verdampt. Alles dat
> in
>  het verdampte water was opgelost, blijft in de Waddenzee achter.
> Gevolg
>  is een netto-transport van masteriaal dat zich afzet in de Waddenzee.

Juist ja.

>  Maar dit proces is uiterst traag - en uiteraard doet het zich op de
> Wad-
>  deneilanden niet voor (die zakken dus wel degelijk).

Zoals je waarschijnlijk wel weet, slaan de Waddeneilanden aan de
westkant
af en groeien ze aan de oostkant aan. Dit proces heeft er bijvoorbeeld
toe geleid dat het dorpje Midsland al lang niet meer in het midden van
het
eiland Terschelling ligt.
Die aanwas aan het oosten, die kan zich volgens jouw model helemaal niet
voordoen. Klopt nu onze waarneming niet, of klopt jouw model misschien
niet helemaal?

>  Stromingen in de Waddenzee en tussen de Waddenzee en de Noordzee
> zorgen
>  voor een egalisering van de bodem. Verzakkingen worden geegaliseerd
> ten
>  koste van afslag van hoger gelegen platen/stranden. Dit proces
> verloopt
>  snel.

Inderdaad. En wat is dan volgens dit model de reden dat er uberhaupt
nog zand in de Waddenzee ligt? Want de bodem van de Waddenzee
ligt hoger dan de Noordzee, en dat zou volgens jou de oorzaak zijn dat
er geen zandtransport naar de Waddenzee plaatsvindt?

>  Ik refereerde aan het laatste proces. Jij bedenkt een alternatief voor
>  het eerste. Daarin zal het verschil van inzicht wel gelegen zijn.

Ik ben het met je eens dat er een verschil van inzicht bestaat. Maar ik
denk dat dat verschil een andere oorzaak heeft. Wat je precies hebt
gedaan op Schiermonnikoog weet ik niet, maar dat je niet veel begrijpt
van de Waddenzeee, dat lijkt me wel duidelijk.
Het is echt niet zo dat er alleen aangroei plaatsvindt bij springvloed.

Erik vdMb