Rapport: Versneld bergafwaarts?

Sun May 16 22:38:47 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On zaterdag, mei 15, 2004, at 08:36 Europe/Amsterdam, Lenny Bruce wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Het is nog geen 3 jaar terug dat het (proef)boren voor gas in het
> kabinet
> Kok an de orde gesteld werd, en afgefloten...
> Nu, Lenny is even buitenslands, schijnt het gelazer weer te beginnen.

Volgens mij is het al langer geleden. Ik zag dat ik er in december 1999
in een andere discussie naar verwees. Blijkbaar was het toen een item.

> Waarom moet dat gas zonodig de grond uitgehaaldworden? Hier geldt meer
> dan
> anders wat in het vat zit verzuurd niet. Energie wordt steeds meer
> waard,
> net als grond overigens...

Dat is maar de vraag. Het is de bedoeling om over te schakelen op andere
vormen van energie. Zodra dat een feit is, is dit gas niet veel meer
waard.

> Met alle negatieve effecten van gaswinning laat je het NU toch lekker
> in de
> grond zitten, tot je het werkelijk nodig hebt. Om zo'n non-renewable

Omdat er in de buurt van de betreffende veleden al gas wordt gewonnen,
is de infrastructuur voor de afhandeling nu nog beschikbaar. Als de
winning
wordt uitgesteld moeten dergelijke installaties opnieuw worden gebouwd,
en nemen de kosten dus aanzienlijk toe. Het gaat om kleine velden; het
is
waarschijnlijk te duur om daarvoor in een later stadium installaties
voor
winnen en afhadenling te bouwen.

> Bovenstaande laat onverlet Marc's bemerkingen

Die zijn inderdaad gemaakt, maar of ze nu zoveel hout snijden is weer
een andere kwestie.

Erik vdMb