Rapport: Versneld bergafwaarts? (2)

Sun May 16 22:42:59 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On vrijdag, mei 14, 2004, at 12:36 Europe/Amsterdam, Dr. Marc-Alexander
Fluks wrote:

> Aangezien de bron van het sediment niet vermeld wordt, neem ik aan dat
> het sediment geleverd wordt ten koste van een bodemdaling in een aan-
> zienlijk groter gebied binnen de Waddenzee (via stroming wordt er bodem
> verplaatst; het komt niet -althans niet op korte termijn- uit de Noord-
> zee want die ligt immers lager dan de Waddenzee)

Ja, de bodem van de Waddenzee ligt hoger dan de bodem van de Noordzee.
De Waddenzee is minder diep. Ik neem aan dat dat is wat je bedoelt?

Maar dit betekent natuurlijk niet dat bodemdaling in de Waddenzee alleen
maar wordt gecompenseerd door afslag elders in diezelfde Waddenzee.
Wat gebeurt er wel? Water uit de Noordzee stroomt bij vloed het gebied
binnen. Dit water bevat deeltjes zand en deeltjes slib. Die worden dus
uit
de Noordzee meegevoerd, de Waddenzee in. En als het water dan tot
stilstand komt (dood tij) worden die deeltjes afgezet.

> en -niet onbelangrijk-
> afslag van de niet voor niets niet-vermelde Waddeneilanden. Deze zakken
> niet alleen een stukje de zee in maar worden ook kleiner.

Dat beweer je nu wel, maar waar baseer je dat eigenlijk op?

> Ik heb zo'n beetje de indruk dat het antwoord op de vraag,
>     "Waarom hoeft men zich geen zorgen te maken om de bodemdaling
>      tgv gaswinning ?"
> luidt...
>     "Omdat dat in een rapport staat."

Ik heb zo'n beetje de indruk dat het antwoord op de vraag,
      "Waarom moet men zich zorgen maken om de bodemdaling
      tgv gaswinning?" volgens jou luidt:
      "Omdat ik me er zorgen over maak."

Argumenten heb je blijkbaar niet.

Soms snijden je bijdragen beslist hout, maar wat je in deze draad
hebt uitgekraamd slaat echt helemaal nergens op.

Erik vdMb