D66 zoekt toenadering inzake Irak

Sun May 16 21:59:10 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>
>Je houdt het voor mogelijk dat De Graaf Balkenende onder druk zet: of je
>steunt mijn verandering van het kiesstelsel of ik trek mijn steun aan de
>bezetting van Irak in. Kan een intimus bevestigen dan wel suggeren dat dit
>spelletje inderdaad wordt gespeeld?

 [Ik weet niet of het zo is, hoor]

 Als het niet zou meespelen, dan zou dat tactisch niet erg verstandig zijn
 (ik ben voor de voorstellen van de Graaf maar acht het niet reeel dat ze
 erdoor komen) van D66.

 Maar minstens zo belangrijk is dat Nederland natuurlijk het beleid niet
 bepaalt. Bush bepaalt dat Nederland in Iraq blijft, niet de Nederlandse
 regering en ook niet D66. Maar binnen die (opnieuw:) randcondities zal
 er natuurlijk van alles gebeuren. De Nederlandse regering heeft immers
 de toestemming van het parlement nodig om aan de eis van Bush te kunnen
 voldoen; er is een democratisch sausje nodig en D66 zou dat kunnen ver-
 schaffen.