Rapport: Versneld bergafwaarts? (2)

Fri May 14 12:36:09 CEST 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

In het rapport van Meijer et al. wordt alleen gerept van bodemdaling.

Maar het gaat natuurlijk om gemiddelde bodemdaling MAAL de oppervlakte
waar zich die daling manifesteert. Dat geeft het aantal kuub dat dient
te worden aangevoerd. Het is nogal raar om wel van het ene maar niet
van het andere te reppen daar waar het gaat om het produkt van beide
variabelen.

Aangezien de bron van het sediment niet vermeld wordt, neem ik aan dat
het sediment geleverd wordt ten koste van een bodemdaling in een aan-
zienlijk groter gebied binnen de Waddenzee (via stroming wordt er bodem
verplaatst; het komt niet -althans niet op korte termijn- uit de Noord-
zee want die ligt immers lager dan de Waddenzee) en -niet onbelangrijk-
afslag van de niet voor niets niet-vermelde Waddeneilanden. Deze zakken
niet alleen een stukje de zee in maar worden ook kleiner.

Ik heb zo'n beetje de indruk dat het antwoord op de vraag,
    "Waarom hoeft men zich geen zorgen te maken om de bodemdaling
     tgv gaswinning ?"
luidt...
    "Omdat dat in een rapport staat."

Oftewel: gaat U maar rustig slapen.