Clarke

Henk van Lingen henk at VANLINGEN.NET
Thu Mar 25 17:04:31 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Thu, Mar 25, 2004 at 02:02:00PM +0100, Tjerk Jouwstra wrote:

> En het onlogische blijft voor mij, dat het ene land zomaar een ander land
> kan binnenvallen, omdat ze de er zittende heerser wil verdrijven. Daar zou
> toch een volkenrechtelijk kader voor moeten bestaan, zoals een uitspraak van
> de VN, ookal heiligde in casu het doel de middelen. En dan heb ik het nog
> niet over de spinofff naar bijvoorbeeld Iran en Lybië.

Tjerk,

Het ene land is natuurlijk niet 'zomaar' het andere binnen gevallen, zo
zwart-wit ligt het niet. Uiteraard moet er zoveel mogelijk een
volkenrechtelijk kader bestaan, het probleem is echter dat het niet altijd
reeel is zo'n kader rond te krijgen. Bijvoorbeeld omdat de belangen uiteen
lopen, het volkenrecht wellicht niet adequaat is, er nog steeds een veto
in de veiligheidsraad bestaat, etc. Of er voldoende volkenrechtelijke
legitimatie was in de kwestie Irak is twijfelachtig, vandaar dat Bush cs
zijn gaan stoeien met ondeugdelijk bewijs. Neemt niet weg dat er, mogelijk
onvoldoende, wel een hoop volkenrechtelijke ondersteuning was, in de vorm
van de stapel UN-resoluties zoals 687 en 1441. 'Zomaar' lijkt me dus niet
aan de orde en derhalve 'zomaar' in Iran of Libie binnenvallen niet zo
waarschijnlijk.
Het gaat dus in een kwestie als Irak niet om ofwel slechts een
volkenrechtelijke legitimatie ofwel een mensenrechtelijke, maar om de
zwaarte van het hele pakket inclusief de voorgeschiedenis, de communis
opinio in de wereld, de wensen van de lokale bevolking, de geopolitieke
gevolgen en de aanpak.

> En als oud
> studenten-assistent parlementaire geschiedenis blijf ik altijd nieuwsgierig
> naar de motieven van een regering, om aan zo'n actie deel te nemen. Dat zou
> ze moeten kunnen verantwoorden aan het gekozen parlement.

Uiteraard, en wat dat betreft heeft Bush nog wel het nodige uit te leggen
aan de Amerikaanse bevolking lijkt me.

Groeten,
--
|  (o-  Henk van Lingen                       Utrecht, The Netherlands |
|  /\                                       http://henk.vanlingen.net/ |