Clarke

Mark Giebels mark at GIEBELS.ORG
Thu Mar 25 16:49:18 CET 2004

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

<-----Original Message----->
> From: Henk van Lingen
> (Vanuit een mensenrechtensituatie is ook het standpunt van Mark
Giebels
> (laat de VS maar in z'n sop gaar koken, als UN vooral niet mee
bemoeien)
> twijfelachtig, lijkt me zo)

Ik heb al eerder gezegd dat ik geen enkele reden zie waarom de VN in
Irak beter in staat zal zijn de situatie ten goede te keren dan de VN.
In tegendeel. Feit is dat de bevolking blijkbaar niet op een een
bijzonder zwakke entiteit zit te wachten, om hen te beschermen. Lijkt me
logisch gezien de onveiligheidssituatie en de dreiging van een
burgeroorlog. En de VN heeft de Irakezen uiteraard niet overtuigd als
sterke entiteit, nadat men niet eens in staat is gebleken de VS in te
tomen in hun aanvalsdrift. Die visie blijkt ook uit de door Herman
geposte enquete.

Nu kiezen voor de VN als puinruimer is politiek funest (het legitimeert
m.i. de unilaterale militaire offensieve activiteiten van een
wereldmacht, waarvan de kans groot is dat men die binnen een paar jaar
weer gaat herhalen), maar het is zeker ook funest vanuit
mensenrechtenoogpunt.

Dus ja, vanuit zie liever de VS dan de VN 'in hun sop gaar koken in
Irak'.

Groeten,
Mark